Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

USA-bolag bäst på att locka tunga Twitter-användare

Publicerad: 26 mars 2014, 07:55

Twitter-användare som följer stora globala bolag är mer inflytelserika än den genomsnittliga användaren. Detta gäller särskilt amerikanska användare. Det visar Burston-Marstellers uppföljande studie på rapporten ”Twiplomacy”.


Ämnen i artikeln:

TwitterBurson-Marsteller

Rapporten visar att de som följer världens stora bolag har 735 kontakter  i genomsnitt på sociala medieplattformar, vilket kan jämföras med 300  kontakter hos den ”vanliga” Twitter-användaren.

Studien visar att det är 1,3 gånger större sannolikhet att den som följer bolagen är man och 46-55 år.

Över hälften, 54 procent, kommer från USA.

–  Närvaron på Twitter gör det möjligt för företag att nå ut till en bred  publik online, vilket amerikanska företag har varit snabba med att  anamma, säger Helena Olsson, vd på Burson-Marsteller i Stockholm i en  kommentar.

Burston-Marsteller menar att de som följer Global  Fortune-bolag är 3 274 gånger så inflytelserika som genomsnittliga  Twitter-följare.

Teknik- och fordonssektorn har flest sammankopplade  och inflytelserika följare, medan hälso- och detaljhandelsföretag har  minst i förhållande till en genomsnittlig Twitter-användare.

– För  att effektivt locka inflytelserika följare kan vi lära oss av de stora  globala teknik- och bilföretagen genom att fokusera på övertygande  storytelling, ett lyhört engagemang och stöd via köpt media, säger  Helena Olsson i en kommentar.

Studien har skett med hjälp av StatSocial och har genomförts under Q3 och Q4 år 2013.

Burson-Marsteller  har analyserat data från sju branscher: fordon, energi, finans,  healthcare, detaljhandel, teknik och telekommunikation.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

TwitterBurson-Marsteller

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.