Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 26 mars 2014, 07:55
Twitter-användare som följer stora globala bolag är mer inflytelserika än den genomsnittliga användaren. Detta gäller särskilt amerikanska användare. Det visar Burston-Marstellers uppföljande studie på rapporten ”Twiplomacy”.
Rapporten visar att de som följer världens stora bolag har 735 kontakter i genomsnitt på sociala medieplattformar, vilket kan jämföras med 300 kontakter hos den ”vanliga” Twitter-användaren.
Studien visar att det är 1,3 gånger större sannolikhet att den som följer bolagen är man och 46-55 år.
Över hälften, 54 procent, kommer från USA.
– Närvaron på Twitter gör det möjligt för företag att nå ut till en bred publik online, vilket amerikanska företag har varit snabba med att anamma, säger Helena Olsson, vd på Burson-Marsteller i Stockholm i en kommentar.
Burston-Marsteller menar att de som följer Global Fortune-bolag är 3 274 gånger så inflytelserika som genomsnittliga Twitter-följare.
Teknik- och fordonssektorn har flest sammankopplade och inflytelserika följare, medan hälso- och detaljhandelsföretag har minst i förhållande till en genomsnittlig Twitter-användare.
– För att effektivt locka inflytelserika följare kan vi lära oss av de stora globala teknik- och bilföretagen genom att fokusera på övertygande storytelling, ett lyhört engagemang och stöd via köpt media, säger Helena Olsson i en kommentar.
Studien har skett med hjälp av StatSocial och har genomförts under Q3 och Q4 år 2013.
Burson-Marsteller har analyserat data från sju branscher: fordon, energi, finans, healthcare, detaljhandel, teknik och telekommunikation.
Karl-Johan Byttner