Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Utdragna förhandlingar kan stå Discovery dyrt

Publicerad: 5 Juni 2017, 13:55

En marknad i tranformation kommer att innebära fler svåra avtalsförhandlingar i framtiden menar mediebyråcheferna Marie Nilsson och Johnnie Åkerström.


Ämnen i artikeln:

TeliaDiscovery Networks SwedenSBS Discovery TVTelenorSporträttigheter

Det är inte första gången SBS Discovery strandar i förhandlingarna med distributörerna. 2014 kunde man inte komma överens med Boxer. 2015 blev Telias kunder utan Discovery-utbudet i tio dagar innan de två parterna slutligen kunde komma överens. 2016 var det Telenors kunder som drabbades.

Enligt Johhnie Åkerström, partner och broadcast-rådgivare på Bizkit Havas, finns det en förklaring till att det är just med Discovery som förhandlingarna stannar.

– Jag tror det har att göra med Discoverys köp av SBS och att man behöver få ihop alla pengar man kan. Discovery kommer från en distribution- snarare än en reklamaffär och svenska distributörer har ganska bra marginaler i ett internationellt perspektiv.

På fredag är det dags för VM-kval, Sverige mot Frankrike. En match tv-tittarna gärna tar del av och Discoverys annonslager är med stor säkerhet redan utsålt.

– Discovery sitter på ett starkt kort i att VM-kvalet sänds på fredag och många av Telias kunder kan hoppa av om de inte kan ta del av det, kunder som är svåra att locka tillbaka. Samtidigt är Discoverys annonslager slutsålt och kan man inte leverera det man lovat blir man återbetalningsskyldig. Det kan innebära rejäla kostnader.

Marie Nilsson, vd på mediebyrån Media Vision, vill inte uttala sig specifikt om just Discovery och Telia men tror att den här typen tror att de strandade förhandlingarna är ett resultat av en marknad i transformation.

– Den här diskussionen följer av att marknaden är på väg mot ett nytt läge som på många vid är utmanande för aktörerna. Rättighetskostnader har skenat och konsumenten har fått en mycket starkare position, med betydligt större valfrihet. Därför blir det jätteviktigt för aktörerna att prissätta och paketera innehåller så att kunden stannar kvar så länge som möjligt. Tidigare hade både operatörer och kanaler en tydlig gatekeeper-funktion som nu alltmer utmanas. För konsumenterna finns det idag så många olika tjänster att välja mellan.

– Det skulle inte förvåna mig om vi får se fler liknande situationer framöver. Det är avtal som gäller morgonsdagens marknad och båda sidor måste kunna leva med dem i flera år framöver.

Johnnie Åkerström tror att förhandlingarna stannat då Telia vill ha ge sina tittare tillgång till Discoverys vod-material, medan Discovery vill behålla dem för sig själva.

– Vi befinner oss i en övergång där linjärtittandet faller samtidigt som tv-husen vill flytta över tittarna till betaltjänster, i det här fallet D-Play. Om de lyckas med det kommer de ha en långt mycket tryggare affär än tidigare, man ska titta på väldigt mycket reklam för att komma upp i värdet av 99 kronor i månaden. Samtidigt som leverantörerna vill få in tittare till sina betaltjänster vill distributörerna få tillgång till det materialet. Jag tror att det är där skon klämmer i det här fallet.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.