Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Uthängd i tidningen maskad på nätet

Publicerad: 29 september 2008, 14:32

Idag publicerar Aftonbladet namn och bild på den man som misstänks för mordet på Natahlie. Men när Aftonbladet.se idag rapporterar om mordet sker det utan namn och mannens ansikte är maskat.


Aftonbladets förstasida idag. Resume.se har maskat namnet och bilden.

Aftonbladet publicerar idag på tidningens förstasida bild och förnamn på den man som misstänks ha mördat Nathalie. Han har i förhör med polisen erkänt mordet och har begärts häktad.

Lena Mellin, är ansvarig utgivare för dagens Aftonblad.

Varför publicerar ni förnamn och bild på personen i tidningen men låter honom vara anonym på nätet?
– Vi har fattat olika beslut.

Hur resonerade du, varför namngav ni honom och publicerade bild?
– För att han har erkänt.

Varför publicerade ni bara förnamnet?
– För att han har många halvsyskon.

Men på Aftonbladet.se har man valt en annan bild än den som publicerades i tidningen. Den är också maskerad. På nätet publicerar Aftonbladet inte namnet på den misstänkte mannen.

Sigge Ennart är redaktionschef på Aftonbladet.se.
– Vi har övervägt det noga och kommit fram till att skälen för att inte publicera är starkare än skälen att publicera.
 – I nuläget vet vi för lite kring omständigheterna kring den här händelsen för att man ska publicera namn och bild på den här personen för tid och evighet som det ju blir på webben. Sedan kanske det kan ändras snabbt, men i nuläget vet vi för lite om omständigheterna.

Vad har du att säga om Lena Mellins beslut för papperstidningen?
– Ingenting.

Vad säger du om att ni tar olika publicistiska beslut i pappret och på nätet?
– Vi har en ansvarig utgivare för nätet och en ansvarig utgivare för tidningen. Då säger det sig självt att man kan tycka olika och ta olika beslut.

Du tycker inte att det blir knepigt?

– Nej.

Har ni diskuterat publiceringarna i dag på redaktionen, har det varit några synpunkter?
– Vi diskuterat alltid publicistiska frågor, det är en del av vår verksamhet.

Aftonbladet genomförde nyligen en stor omorganisation, där papperstidningen och nättidningen åter hamnade i samma bolag. En av anledningarna var att redaktionerna skulle jobba tätare, bland annat när det gällde publiceringsbeslut.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.