Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Utmanar rådande affärsmodell – lanserar mediehus genom blockchain

Publicerad: 16 mars 2018, 06:28

Foto: Mostphotos.

AUSTIN. Mediernas nuvarande affärsmodell premierar inte kvalitetsjournalistik. Det menar Matt Coolidge, som vill ändra på det genom plattformen Civil. Med sig vid lanseringen har de journalister från bland annat New York Times och BBC.


Ämnen i artikeln:

Blockchain

Blockchain är ett buzzord just nu, inte minst under teknik- och digitalfestivalen South by Southwest. Men få vet ännu hur tekniken rent konkret kommer att användas i framtiden.

För att ta reda på hur det kan påverka mediebranschen mötte Resumé upp Matt Coolidge, medgrundare av plattformen Civil.

Civil baseras på Ethereum, som är en variant av blockchain, och kommer att lanseras globalt senare i vår med fokus på lokal, internationell och grävande journalistik.

– Förtroendet för journalistiken är all time low nu. Medier utsätts för trollkampanjer och bojkotter av vissa individer, samtidigt som journalistiken är en grundbult i ett fritt och öppet samhälle. Den nuvarande affärsmodellen håller inte. Den har lett till få stora publikationer som det går riktigt bra för samtidigt som det är svårt att som journalist ens få ett jobb i dag, säger Matt Coolidge, och fortsätter:

– Det ger oss en intressant möjlighet att fylla vakuumet för kvalitetsjournalistik. Vi försöker lansera en fundamentalt ny modell som är mer hållbar i en digital värld.

Tanken är att skapa direktrelationer mellan läsare och journalister. Plattformen kommer att vara annonsfri och ”innehålla kvalitetsjournalistik” i olika nyhetsrum. Det ska möjliggöras genom ett självstyrande system där ett antal individer, under det Matt Coolidge refererar till som ”vattenlinjen”, ska upprätthålla ett kvalitetsfilter och rensa bort människor som försöker sprida felaktiga uppgifter.

Genom Ethereum ska Civil lansera särskilda ”tokens” som kommer att fungera som röstchip på Civil. En journalist som vill lansera ett nyhetsrum kommer att få köpa en viss andel av dessa tokens för att visa att denne är en seriös aktör. Sedan kan andra individer som äger tokens rösta på om denna ska få starta ett nyhetsrum eller inte.

– På så sätt kommer vi att undvika hat och trollande och främja kvalitetjournalistik. Det är skillnaden jämfört med till exempel Facebook, där folk kan skriva väldig långa texter som sen får viral spridning utan att det finns något kvalitetsfilter eller krav på korrekt fakta.

Vid lanseringen kommer Civil ha 10-15 nyhetsrum klara, och de samarbetar med lika många publicister. Matt Coolidge tror att spridningen för Civil kommer att komma av sig självt, i och med att journalisterna hos dessa publicister har stora, redan existerande, följarskaror som kommer att läsa deras journalistik oavsett vilken plattform den finns på.

– Journalisterna kommer från publicister som LA Times, The New Yorker, Gawker, The Guardian och BBC. När vi lanserar kommer vi att ha ungefär 100 journalister som skriver på plattformen. Sedan kommer den vara öppen för alla att ansöka till.

Vad är visionen?
– Att bli sedd som den mest trovärdiga plattformen för journalistik. Vi ska vara den direkta motsatsen till Facebook, där flest människor hittar sina nyheter i dag. Vi vill försöka återinföra en hållbar affärsmodell för journalistiken, som det var för decennier sedan när journalistiken stod i blom. Innan allt handlade om klick och sidvisningar för att gå annonsörerna tillmötes.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Blockchain

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News