Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Utomhus är inne

Publicerad: 5 November 2010, 13:02

Utomhus ökade med 33 procent under tredje kvartalet och fortsätter ta marknadsandelar. Starkt av ett medium som ännu inte digitaliserats. Här har ny teknik en enorm potential. Resumé listar framgångsfaktorerna.


Ämnen i artikeln:

Magnus AnshelmPatrik HofbauerIRMClear Channel

truefalse

+33 procent. Utomhus har tagit marknadsandelar flera år i rad, under tredje kvartalet i år  var ökningen 33 procent.

Mer gammelmedium än stortavlor finns inte. Runstenen var den första utomhuskampanjen, hävdar branschfolket. Kommersiella budskap i marknadsmiljö har funnits sedan bytesekonomins tid. Och det finns skäl till att gammal är äldst, men ändå spöar de nya medierna.
– Utomhus har ökat sin marknadsandel flera år i rad och gör så i år också, konstaterar Magnus Anshelm, vd för Institutet för reklam- och medie­statistik, IRM. Han har just presenterat kvartalssiffror som visar att allt går bra, men utomhus och sök bäst.
– Utomhus är känsligt för hastiga nedgångar i varumärkesannonseringen, men tappade trots det mindre än branschen i fjol. Det beror på att de erbjuder nya objekt och mer flexibla sätt att köpa. De höga trösklarna har sänkts och fler kan annonsera. Sam­tidigt växer mediebruset i hemmen mer än utomhus, där det är lättare att ta en position.

Magnus Anshelm är inte säker på att ökningen det tredje kvartalet berodde på valet:
– Visst var det en het valrörelse med mycket reklamköp. Men å andra sidan kan annonsörer välja bort utomhus under valrörelsen, eftersom miljön är så störig med all vildannonsering. Däremot tror jag att tv-annonsörerna kan ha riktat om mixen efter sommaren när de inte får plats i tv under hösten.

Marknadsettan Clear Channels vd Patrik Hofbauer bedömer att utomhus kommer att omsätta drygt en miljard kronor i år. Han listar de långsiktiga skälen till framgången:
– Mediefragmentiseringen gör det svårare att hitta räckviddsmedier. Tv har gått från få kanaler till väldigt många kanaler och kvällspressen minskar i räckvidd. Utomhus kan du bygga både räckvidd och frekvens.
– Närheten till köptillfället gör oss intressanta för utbudsannonseringen, till exempel går H&M utomhus i kombination med nätet. Och du kan inte undvika utomhustavlor.
– Vi har mer målgruppsanpassad paketering i form av ”audience solutions” där du kan plocka ut målgrupper nära köptillfället. Det har gett en mer flexibel prissättning som passar annonsörens behov.

Under hösten har Clear Channel haft full beläggning, delvis på grund av tv-kanalernas oförmåga att leverera. I motsats till tv har utomhus få årsavtal och då kunnat ta in nya kunder. Samtidigt har priserna höjts i takt med efterfrågan.
– Vi gav inte så stora rabatter 2009, säger Patrik Hofbauer. Och i år har vi minskat dem. Vi har tagit rätt betalt, annars hade vi inte gjort vårt jobb.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.