Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Utomhus

Publicerad: 12 februari 2013, 13:39

Utomhus lyfter med digital teknik


1. PlaneringDen klassiska stortavlan utomhus är en symbol för den äldsta formen av kommunikation. Den möter oss längs de stora allfarvägarna, på affärsgatan, i idrottsarenan, på bussar, i tunnelbanan eller loungen på flygplatsen. Den lämpar sig särskilt väl för att förmedla korta kärnfulla budskap, som både kan uppmana till revolution eller få oss att köpa fläskkotletter för 39 kronor kilot på Coop. Med den nya digitala tekniken går utomhusreklamen en ny vår till mötes. Det går plötsligt att addera nya funktioner, som rörlig bild och ljud, när den statiska stortavlan alltmer övergår till att bli en realtidsuppdaterad storskärm. Men det är en kostsam omställning.

2. MålgruppsanalysUtomhus är ”gatans reklam” i framför allt storstadsregionerna och talar till breda målgrupper. Den används i regel som ett komplementmedium som ska styra vårt köpbeslut. Budskapet leder oss till den lokala bion och den nya storfilmen, till hamburgerkedjan för den nya smaken eller elektronikvaruhuset som just har talat om att priset är allt. När vi sitter i affärsloungen är budskapet kanske mer inriktat på hur vi ska omsätta våra intjänade bonuspoäng hos flygbolaget vi reser med.

3. UpphandlingUtomhusmarknaden domineras av två aktörer: franska JCDecaux och amerikanska Clear Channel. En del av deras affärsstrategi innebär bland annat att de bygger busskurer, toaletter etc gratis åt kommuner för att skapa sina exponeringsytor. Det är sällan som utomhus/inomhus används som huvudmedium, men för mediebyråerna ingår utomhus ofta i medieplaneringen i samband med dr-kampanjer som sträcker sig 1–2 veckor.  

4. Vad köper man?Utomhusbolagen säljer exponering i form av storlek, placering, storstadsregion, belysning, pelare som kan fyllas med innehåll etc. På senare år har bolagen även utvecklat ett eget mätsystem – visibility adjusted contact – för kontakter som bland annat bygger på hur modulen exponeras för besökarna.

5. MixUtomhusreklam är mest lämpat för det enkla budskapet. Det är också därför utomhus ofta används för att förstärka en del i en större kampanj. När elektronikkedjan varje vecka skickar sitt dr och köper ett uppslag i lokaltidningen visar utomhuspelaren det vassaste erbjudandet som ska få oss att kliva in i butiken ett par hundra meter längre bort.

6. UtvärderingJCDecaux och Clear Channel äger gemensamt mätbolaget Outdoor som förser branschen med underlag som räckviddsmått, som bland annat baseras på utformning, placering och genomströmning av människor på platsen. I branschen talar man ofta om synbarhet i procent.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.