Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

VA-chef startar variant på #prataomdet

Publicerad: 27 Februari 2012, 14:18

Camilla Wagner, som själv har erfarenheter av att bli sextrakasserad på jobbet, drar igång #Upppabordet-kampanjen.

Foto: Pressbild.

Twitter-kampanjen #Prata om det blev en stor succé. Nu har chefen för VA-kvinna, Camilla Wagner, dragit igång en kampanj kring trakasserier på arbetsplatsen – Upppåbordet. Hon har själv blivit sextrakasserad på jobbet: – Jag började samla historier före jul och har redan fått in hundratals berättelser, säger hon.


Ämnen i artikeln:

Stora JournalistprisetSofia MirjamsdotterJohanna KoljonenCamilla Wagner

Johanna Koljonen och Sofia Mirjamsdotter fick stora journalistpriset som Årets förnyare efter Twitter-kampanjen #Prataomdet.

Nu har chefen för VA Kvinna, Camilla Wagner, dragit igång en kampanj om trakasserier på arbetsplatsen.

Så sent som idag kunde man bland annat läsa följande inlägg:
"Chefen inför hela ledningsgruppen. Jag vill ha med Karin till mötet så att kunden får något att titta på."

Den stora skillnaden med #Prataomdet-kampanjen är att få vill skylta med sitt namn i #Upppabordet:
–  Det är märkligt att det är enklare att tala om att man har blivit  våldtagen än att man har blivit trakasserad på arbetsplatsen, säger  Camilla Wagner.

Hon tror att en starkt bidragande orsak är det fortfarande råder en stigmatisering kring vad som händer på  jobbet i det att det fortfarande är den manliga normen som styr,  medan jämställdhetsdebatten i övrigt har kommit betydligt längre.

Som Resumé tidigare har berättat har hon själv erfarenheter av att ha blivit sextrakasserad på arbetsplatsen. Hon  blev nätmobbad med sexistiska inlägg och bad tekniker att spåra  påhoppen. Döm om hennes förvåning då det visade sig att inläggen kom  från hennes egen redaktion.

Camilla Wagner började samla in berättelser till #Uppabordet strax före jul. Hon  fick uppmuntrande reaktioner, men det stora inflödet av historier  har kommit i samband med att VA berättade för läsarnas vad som är på  gång.

Idag har hon hundratals historier att tillgå:
– Många av de  kvinnor som jag har intervjuat genom åren säger först att de aldrig har  varit med om något, men i takt med att man lär känna dem närmare får man  besvärliga historier berättade för sig, säger Camilla Wagner.

Hon  ser visserligen ett problem i att många av historierna är anonyma, men  tror ändå att det är ett bra sätt att få igång en diskussion och få fler  att berätta liknande historier.

Hon refererar också till ett  seminarium med ett antal börs-vd:ar under förra året. Här visade det sig  att många inte ens är medvetna om vad som försiggår. Ett sådant exempel rör förre chefen för försvarsjätten Saab, Åke Svensson. Här införde man ett jämställdhetsprogram:
– Då fick man kännedom om ett antal historier. Dessa kunde man sedan ta itu med och därmed behålla kvinnorna, säger Camilla Wagner.

Som chef för VA Kvinna är målet att få till företagsklimat där det inte spelar någon roll om man är man eller kvinna:
– Det är inte ok att som kvinna få ett sms från chefen där denne ber en att ta på sig något urringat, säger Camilla Wagner.

Du har själv råkat ut för något liknande och valde att berätta om det helt öppet. Hur resonerade du?
–  Jag ansåg att eftersom jag ber andra att berätta saker kunde jag inte själv vara tyst om det jag råkade ut för, säger Camilla Wagner.

Hon  berättar också att man kommer att ta upp Upppåbordet-kampanjen i  samband med nästa veckas seminarium om Näringslivets 125 mäktigaste  kvinnor:
– Många av de historier jag har fått in kommer från kvinnor på just den listan, säger Camilla Wagner.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.