Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

VA:s storsatsning viral succé

Publicerad: 22 Mars 2013, 10:57

Några av de delningar på facebook som skett efter VA:s omslagskampanj

Veckans Affärers grepp att skicka ut personliga omslag till 30 000 beslutsfattare i näringslivet har fått stort genomslag i sociala medier. Omslagen läggs ut på facebook i rasande tempo.


Ämnen i artikeln:

Veckans Affärer

Som ett led i lanseringen av nya Veckans Affärer tryckte tidningen 30 000 personliga omslag som idag skickades till näringslivstoppar i företag med fler än tio anställda.

Reaktionen blev massiv. De som fått omslagen lägger ut dem på facebook och sprider nyheten på det viset.

– Det är den största satsningen i tidningens historia, säger VA:s chefredaktör Ulf Skarin. De personliga omslagen är bara en del av kampanjen. Målet är att vi ska fördubbla antalet företagsprenumerationer.

I dag har VA 12 000 prenumeranter.

Att satsningen riktar sig mot företagsprenumeranter är ingen slump. Privatprenumeranter är dyra att rekrytera och svåra att behålla.

– Våra företagsprenumeranter är trognare och mindre priskänsliga, säger Ulf Skarin. Det är också därför vi lyft bort aktierekommendationer och börstabeller ur tidningen. Vi kommer självklart att bevaka börsen, men rekommendationer och tabeller har blivit allmängods i dag och hittas på så många olika ställen att det inte är relevant för våra läsare längre.

Kampanjen pågår till vecka 22 och består, förutom de personliga omslagen av 600 000 broschyrer som bladas in i annan affärspress och radioreklam med skådespelaren Thomas Hanzon som röst. Till det ligger också 2,5 miljoner utskick av elektronisk direkreklam och en stor telemarketingkampanj.

– Totalt når vi 3 miljoner människor med vår kampanj, berättar VA:s marknadschef Martin Mellgren. Vi har jobbat med den här lanseringen i 4 månader och marknadsavdelningen har gjort ett fantastiskt jobb.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Veckans Affärer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.