Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 10 december 2014, 19:48
Ulf Skarin, chefredaktör på Veckans Affärer
Sedan tidigare är Affärsvärlden innehållsleverantör till Microsoft. Genom ett nytt avtal går konkurrenten Veckans Affärer samma väg. En viktig affär för tidningen rent ekonomiskt tror tidningens chefredaktör Ulf Skarin.
Veckans Affärer blir innehållsleverantör till Microsoft. Ett viktigt fönster för affärstidningen vars nyheter kommer att exponeras under ekonomifliken på MSN:s svenska portal, samt i Windows 8/10. Förhoppningen är både en boost för trafiken och affären – via bannerannonsering där Veckans Affärer och Microsoft delar på intäkterna. Samarbetet startar inom kort.
– Det här är ett sätt att sprida vårt innehåll och vårt sätt att göra näringslivsjournalistik. Veckans Affärer är ett starkt varumärke och Microsoft delar vårt perspektiv på att bevaka det nya näringslivet. Den profilen har blivit tydligare det senaste året och det märks både i responsen från annonsörerna och för trafikutvecklingen, säger Veckans Affärers chefredaktör Ulf Skarin till Resumé.
På ett drygt år har Veckans Affärers sajt gått från omkring 50- 60 000 i veckan till uppemot 150 000 besökare. Så sent som i förra veckan slog sajten besöksrekord med 186 000 unika besökare.
Kommer ni att rekrytera folk i och med samarbetet?
– Det är alldeles för tidigt att säga.
Är det här ett ekonomiskt viktigt avtal för Veckans Affärer?
– Absolut, givet att satsningen kommer att skapa bannerintäkter.