Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 15 april 2008, 08:32
Veckans Affärer lanserade sin nya sajt i dag. Gamla sidhuvudet Ekonominyheterna.se har slopats när man vill förtydliga avsändaren. – Vi tycker att VA är ett starkare varumärke, säger webbchefen Mikael Zackrisson till Resume.se.
– Vi har försökt göra en upmarket-sajt som är mer anpassad till målgruppen för Veckans Affärer och vi har valt att lyfta fram varumärket som vi tycker är starkare än Ekonominyheterna.se, säger VA:s webbchef Mikael Zackrisson om nya utseendet på sajten.
Enligt honom har kritiken tidigare handlat om att avsändaren varit otydlig. Därför behåller man TV4:s Ekonominyheterna som samarbetspartner men använder VA som titel.
Vad var viktigast layoutmässigt när ni gjorde om sajten?
– Vi har jobbat mycket med horisontella element, många sajter blir väldigt långrandiga. Sedan jobbar vi med bloggar och åsikter, inte bara nyheter som ofta är allmängods. Vi vill också satsa mer på våra egna nyheter.
Vad har ni gjort för att driva sidvisningar?
– Vi försöker länka in i sajten, till vår börssajt. Sedan jobbar vi med etiketter (tags) på artiklar i stället för kategorier, på så sätt länkar man samman allt material, säger Mikael Zackrisson.
Man arbetar även med Twingly som levererar blogglänkar till sajten. Mest länkade artikeln på premiärdagen är VA:s nyhet om att Blogg.se kan stängas efter en ägarkonflikt.