Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Vad Disneys köp av Fox betyder för branschen

Publicerad: 15 December 2017, 07:23

Disney köper Fox.

Foto: Mostphotos

Allt om jätteaffären i tv-branschen, Pressombudsmannen kritisk till mediernas namnpubliceringar och nätneutraliteten dödas.


Ämnen i artikeln:

MedierDisneyFoxMorgonsvepetPressombudsmannen

Efter Disneys köp av Fox: ”konkurrensen från Netflix utlöste”
Under gårdagen stod det klart att Disney köper Rupert Murdoch’s Fox för 436 miljarder kronor. En enorm affär i film –och tv-branschen. I köpet ingår bland annat 21st Century Fox, 21st Century Fox Television och Sky. Rupert Murdoch behåller dock bland annat Fox News, The Times och Wall Street Journal. Läs mer om delarna här.

Nu trillar analyserna in. Bloombergs Tara Lachapelle skriver att konkurrensen från Netflix var en stor anledning till att Disney köper Fox. Disney har fortfarande ekonomiska muskler över Netflix, vilket de 436 miljarderna visar.

Enligt Joe Nocera kommer Disney ha sömnlösa nätter efter affären, då företaget blir kopplat till kabel-tv — och kabel-tv kommer dö.

Vad betyder köpet för annonsörerna?
Annonsörerna säger att Disney’s köp av Fox kan röra om en på annonsmarknaden. Köparna får nu mer val inom målgruppen familj,  och med bland annat National Geographic får de en målgrupp av unga män. Dessutom kan Fox Sports hjälpa till att dra upp abonnenterna på ESPN, som ägs av Disney.

”Jag tror att det kan vara ett misstag om Disney ändrade vad FX är, för det är ett väldigt stark varumärke med starka originalprogram,” säger David Campanelli, tv-chef, Media, till Adweek.

PO: ”Mediernas förtroende har skadats av #metoo-uppropet”
Pressombudsmannen Ola Sigvardsson ryter ifrån mot den senaste tidens namnpubliceringar i medierna i samband med #metoo som han menar i allmänhetens ögon kan framstå som ”slumpmässiga” och som ett lotteri. Förvirringen har skadat förtroendet för pressetiken, menar han, och frågar sig hur det ska kunna repareras.

”Det har förekommit mycket svårförklarliga publiceringar. Som när tidningar först valt att anonymisera och sedan – utan att kunna redovisa nya fakta – plötsligt namngivit”, skriver Ola Sigvardsson i DN Debatt.

Mediehusen måste ta nya tag 2018.

”Först och främst bör varje redaktion ha en intern diskussion om de pressetiska frågor jag berört ovan. Vilka beslut togs under den turbulenta hösten 2017? Var de, sett i backspegeln, riktiga eller begicks misstag?” skriver han.

Nätneutraliteten dödas i USA
Under gårdagen röstade amerikanska radio- och telestyrelsen FCC om att upphäva lagen som garanterar nätneutralitet i landet. Enligt kritikerna innebär detta att företag får större möjlighet att styra över internet och att teleoperatörerna kan ta mer betalt för exempelvis hastighet för sajter och appar. Netflix och Facebook är några som har reagerat på beslutet.

Markus Jerräng, chefredaktör IDG, skriver i en analys att det nu blir värre för nya aktörer att komma in på marknaden: ”jättar som Facebook, Google eller Netflix har förstås råd att betala för en gräddfil om operatören kräver det”.

Fox-chefer i mutskandal
Chefer i 21st Century Fox-bolag påstås ha kommit överens om miljontals dollar i mutor som betalats ut till sydamerikanska fotbollsföreningar för att säkra stora sändningsavtal, skriver The Guardian. Detta ska ha kommit fram i amerikanska åtalsdokument som utgör en stor del av en omfattande undersökning av korruption inom fotbollen. Hos Fox handlar det om tre män. Fox Sports har sagt i ett uttalande att ”de inte deltagit i något felaktigt”.

Nu lanseras Facebooks pre-roll annonser
I januari kommer Facebook börja testa pre-rolls i videor, skriver Recode. Annonserna kommer att rulla i upp till sex sekunder och kommer endast att finnas i Facebooks tjänst ”Watch” som lanserades tidigare i år. Annonsen kan börja rulla efter 20 sekunder och på videor så korta som 90 sekunder.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev