Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Väderkanalen redan större än Fotbollskanalen

Publicerad: 5 augusti 2009, 18:42

En hängiven tv-publik och många aktiva besökare på nätet. Expressens och TV4:s gemensamma satsning Väderkanalen har haft drygt 300 000 besökare i sommar och ungefär lika många tv-tittare. – Den är redan en av våra största sajter, säger Mattias Fyrenius, chef för TV4 nya medier.


Ämnen i artikeln:

Mattias FyreniusFotbollskanalen.se

Väderkanalen är Expressens och TV4:s första stora gemensamma redaktionella satsning på flera plattformar.
Väderkanalen har till exempel sänts som tv-format på TV4 fem dagar i veckan i sommar, en kvarts programtid med start från 18.45.
Sändningarna ska pågå drygt åtta veckor och sedan utvärderas.
– Tyngdpunkten i tittandet ligger i de äldre målgrupperna, men vi har också haft förvånansvärt många unga tittare.  Väder är uppenbarligen ett ämne som engagerar, inte minst sommartid, säger Thomas Willtorp, producent för Väderkanalen.

Enligt honom har formatet haft tittare i spannet 140 000-320 000 och legat stabilt runt 250 000.
– Det är siffror som vi är nöjda med. Men än viktigare är samspelet mellan de olika medieplattformarna: tv, tidning, sajt och mobil. Och det har fungerat mycket bra, många användare är aktiva på sajten under lång tid, säger Thomas Willtorp.

Hur har det relativt regniga juli påverkat tittandet?
– Större vädervariationer ger mer att berätta. Ett högtryck som ligger kvar i två veckor är ju egentligen ganska händelsefattigt. Vi försöker ge en fördjupad bild av väder och vädrets effekter.

Till skillnad mot Fotbollskanalen särredovisas inte Väderkanalen i Kia Index – utan ligger under TV4.se:s redovisning.
– Vi har flera gånger påpekat för TV4 att kanalen enligt Kias regelverk ska särredovisa undersajter som har fler än 10 000 besökare, säger Lars Näsström som administrerar KIA Index.

Mattias Fyrenius.

Men enligt Mattias Fyrenius, chef för TV4 nya medier, har Väderkanalen i sommar haft drygt 300 000 besökare i vissa mätningar.
– Vi är jättenöjda. Vi pendlar mellan 240-280 000 och toppar på 307 000, de flesta besökare kommer när vädret blir ostadigt, säger han.

Drygt 300 000 är nästan 100 000 fler besökare än Fotbollskanalen, en av TV4:s stora succér.
– Men Fotbollskanalen har också ökat kraftigt i sommar, inte minst i samband med Zlatans övergång till Barcelona.

Enligt Mattias Fyrenius har de flesta besökarna lärt sig att hitta direkt till sajten, utan att först slussas via TV4 och Expressen.
– TV4 står för den största andelen av besökstrafiken, Expressen står för runt 25 procent.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.