Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 19 Oktober 2010, 07:14
Valet fick en stor inverkan på medieinvesteringarna. Det visar Sveriges mediebyråers sammanställning från september månad. Morgonpress och utomhus blev stora vinnare.
Medieinvesteringarna låg i september 12 procent över samma månad 2009. Totalt förmedlades 1,16 miljarder kronor förra månaden.
– Vi kan tydligt se att mediekategorierna dagspress och utomhusreklam påverkats positivt av valet, säger Håkan Gustafsson, vd för Carat Norden i en kommentar.
Storstadstidningarna har hittills haft ett tufft år och har inte riktigt hängt med när marknaden lyfte efter lågkonjunkturen. Men under september månad noterades en ökning på 25 procent jämfört med samma period i fjol. Även populärpress ökade med 18 procent.
Det medieslag som backar mest är radio, med ett tapp på 15 procent under månaden september. Men Sveriges mediebyråer konstaterar att den marknaden är så pass liten att den påverkas kraftigt av mindre förändringar.
TV har fortsatt svårt att möta efterfrågan och reklamutrymmena har varit så gott som utsålda. Därför noterar TV en ökning med ”bara” fyra procent jämfört med samma månad i fjol.
Fredrik Thambert