Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Valet skapar webbhysteri

Publicerad: 5 november 2008, 15:22

Det amerikanska presidentvalet har fått trafiken att skjuta i höjden på svenska nyhetssajter. Flera besöksrekord rapporteras.


Barack Obama med familj segerjublar. Foto: Aftonbladet Bild.

– Det har gått strålande. Jag fick precis reda på att vi hade all-time high vad det gäller sidvisningar, säger Charlotta Friborg, redaktionschef på DN.se

DN.se märkte redan igår kväll att trafiken började öka kraftig.

– Det har varit förvånansvärt många som läst vår rapportering under natten.

DN:s rapportering om presidentvalet i USA har också lockat yngre läsare jämfört med de som läser DN.se vanligtvis. Och intresset är stort.

– Det är fascinerande att se vilka enorma besöksiffror som vissa videor på Youtube har och då rör det sig ofta om tal som kan vara 45 minuter långa.

Charlotta Friborg beskriver sin bevakning det senaste dygnet som en bombmatta. Tidningen har många reportrar på plats som skriver både nyheter och analyser direkt för nätet. I valet har DN.se samarbetet med New York Times. DN har skrivit en ingress på svenska till artiklar som sedan är på engelska.

– Trots att det är en språkbarriär har det här samarbetet varit väldigt lyckat. Artiklarna har ofta legat på topp-10 listan.

På konkurrenten Svd.se har intresset också varit rekordstort.

– Igår hade vi 198 600 unika besökare och idag kommer vi slå vår drömgräns på över 200 000 unika besökare på en dag, säger Martin Jönsson, chef för Svd.se.

Är du förvånad över att ett amerikanskt presidentval blir en så stor nyhetshändelse i Sverige?
– Nej. Det här känns som en historisk händelse på samma sätt som när Berlinmuren föll. Jag tror möjligtvis att det finns en trötthet i branschen, men knappast hos läsarna.

Vilket material har gått bäst?
– Analyser och bloggarna går väldigt bra. Vi har också jobbat mycket med bildspel med speakerröst. De är enormt mycket klickade.

Det kan inte ha varit kul att göra papperstidningen igår?
– Självklart är det inte optimalt med en deadline innan man vet resultatet. Men jag tycker att vi gjorde en bra tidning med tanke på omständigheterna. Vi hade analysen: ”Vad är det för USA Obama tar över".

Expressen.se har inte slagit något rekord under det senaste dygnet, men märker en tydlig ökning av unika besökare.

– Jag tror att det beror på att många läser om valet när de kommer hem på kvällen, säger Thomas Mattson, chefredaktör på Expressen digitala medier.

Expressen bytte igår kväll ut sin vanliga sajt till specialsajten om valet. Besökarna kom alltså först till valsajten och fick sedan klicka sig till vanliga Expressen.se om de ville läsa andra nyheter.

Thomas Mattsson tycker att de svenska medierna har haft en mycket bra bevakning av valet på nätet.

– Det är en digital kraftsamlig. Jag tycker att både DN och Svenskans sajter har varit minst lika bra som de amerikanska morgontidningarnas sajter. De svenska sajterna har dessutom varit snabbare än de utländska.

Kalle Jungkvist, chefredaktör för aftonbladet.se, säger att intresset för valet har ökat trafiken ordentligt.

– Vi hade 1 669 000 unika besökare i går och hittills i dag har vi haft 170 000 nya unika besökare jämfört med motsvarande tid i går.

Trafiken på aftonbladet.se i natt var dubbelt så stor än normalt.

– Det stora genombrottet för oss är live-tv. Vi har sänt live från våra utsända i USA och det har varit otroligt populärt. Vi sände även Obamas segertal live och även McCains tal, säger Kalle Jungkvist.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.