Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Väntade på nästa drömprojekt

Publicerad: 14 maj 2014, 07:08

Malik Bendjelloul.

Foto: Linus Hallsénius/SCANPIX

Branschen sörjer Malik Bendjellouls bortgång. Han blev 36 år. I juni i fjol träffade Resumé den Oscarsbelönade regissören. I den exklusiva intervjun berättade han om "Searching för Sugarman", kommande projekt, förebilden David Lynch och hur man får till en bra berättelse. Nedan kan du läsa intervjun i sin helhet.


Ämnen i artikeln:

Malik Bendjelloul

Resumés helgintervju med Malik Bendjelloul från den 6 juni 2013

Oscarsvinnaren Malik Bendjelloul var i veckan en av talarna under Adobe Creative Day i Stockholm. I en exklusiv intervju med Resumé berättar mannen bakom "Searching för Sugarman" om kommande projekt, förebilden David Lynch och hur man får till en bra berättelse.

Malik Bendjellouls föreläsning under Adobe Creative Day gick under namnet "And don't ever, ever, ever give up " alltså "Och ge aldrig, aldrig, aldrig upp" och hade samma röda tråd. Filmskaparen talade om de motgångar han stötte på när han producerade sin film "Searching för Sugarman". Malik Bendjelloul väntade fyra år på utlovat bidrag från Svenska Filminstitutet.

För att finansiera produktionen under tiden tog han slut på egna besparingar. Han gjorde egna provisoriska animationer på smörpapper som skulle ersättas av professionella när SFI's bidrag kom in och egen filmmusik i ett enkelt musikprogram. När SFI såg den nästan färdiga filmen vände de plötsligt 180 grader och tyckte inte alls att filmen var bra längre. Filmen skulle inte få något bidrag från SFI och Malik Bendjelloul fick rådet att istället för en långfilm göra en kortare tv-dokumentär. Då var det i sin tur inte längre SFI som hade ansvaret för den typen av produktioner.

Det var en rad underliga sammanträffanden under den senare delen av produktionen som gjorde att Malik Bendjellou inte tappade hoppet om filmen. Han fick ett erbjudande om att följa med modebloggerskan Elin Kling i Los Angeles för att filma hennes resa. En scen som han hade kvar att filma till "Searching for Sugarman" låg bara några kilometer bort, i Palm Springs. Ändå var det inte helt klart om han skulle hinna åka dit medan han jobbade i Los Angeles.

Sista dagen på plats bestämde bloggerskan att hon ville göra en utflykt till just Palm Springs och besöka ett av de mest populära hotellen där. Det gav Malik Bendjellou några lediga timmar och chansen att filma en av filmens sista scener. Det visade sig även att hans intervjuobjekt bodde bara 5 minuter bort med gångavstånd, på Palm Springs Road. På vägen hem från Los Angeles skulle han mellanlanda i London och vara kvar där i 24 timmar. Det gav honom en ytterligare chans att möta upp filmproducenten Simon Chinn som tidigare varit involverad i produktionen av "Man on Wire", en brittisk dokumentärfilm som vann en Oscar 2008.

Simon Chinn såg potentialen i "Searching for Sugarman" och ville genast bli involverad i filmen. Tillsammans skickade de in filmen till Sundance Film Festival, trots att den inte var helt klar med hoppet om att under tiden få SFI's bidrag för att göra klart filmen. Men trots att filmen enligt dem inte var klar, valdes den som som festivalen öppningsfilm.

Men Malik Bendjelloul erkände att trots succén i Sundance och att filmen vunnit en Oscar har de som tvivlade på filmen från början inte hört av sig.

Det är inte första gången en film blir ratad av svenska filmexerperter som senare blir en internationell succé. Malik Bendjelloul berättade att hans cinematograf Camilla Skageström haft en historia inte helt olikt hans egna. Hon producerade en kortfilm på 15-minuter tillsammans med Frida Kempff som blev ratad av Sveriges Television under 2010. Filmen tog senare hem vinsten på en av filmvärldens finaste filmtävlingar, filmfestivalen i Cannes.

– Det är ett pris som även regissörer som Martin Scorses drömmer om, sa Malik Bendjellouls under föreläsningen.

Malik Bendjelloul gav egentligen inga intervjuer under Adobes Creative Day men Resumé lyckades ställa några frågor till regissören.

Varför ville du egentligen inte ge några intervjuer?
– Jag skulle vilja ha något nytt att prata om. Jag är såklart väldigt glad över den uppmärksamhet som "Searching for Sugarman" har fått men under det senaste året har jag bara gett intervjuer. Någonstans känner jag att jag måste sluta prata om det jag har gjort för att hinna göra något nytt.

Har du börjat jobba på något nytt?
– Det vill jag inte gärna prata om än. Men jag har några projekt jag tittar närmare på nu. En agent i Los Angeles berättade att jag har exakt två månader på mig att börja göra något nytt innan jag blir "old news". Men jag har fått några intressanta förslag. Saken är väl den att jag vill ta det ganska lugnt och göra något jag verkligen tror på. Ett riktigt drömprojekt.

Vad skulle ett drömprojekt vara?
– Det är ganska kopplat till det som jag eventuellt ska göra nu. Därför kan jag gärna prata mer om det när det faktiskt blir gjort. Vem vet det kanske tar lika lång tid som "Searching for Sugarman".

Ditt tips till andra kreatörer som är mitt i en process att tillverka något, varesig det gäller film eller annat, är att hålla sig glada. Vad gör du för att hålla humöret uppe?
– Jag tror att det är viktigt att umgås med folk och göra saker man tycker om. Gå ut och ta en kaffe med en vän och inte bara sitta inlåst och jobba. Sen känna skuldskänslor över att man inte jobbar bara för att gå tillbaka och jobba ännu hårdare och lite längre. Men det är sant man jobbar aldrig så bra som när man är glad.

Om du inte vill prata om dina kommande projekt finns det någon redan berättad historia som du tycker särskilt mycket om?
– En fiktiv berättelse skulle vara Twin Peaks. Vad gäller verkliga historier såg jag en väldigt bra dokumentär, och det här kanske låter konstigt, om Indonesien.

Vem inspireras du av?

– David Lynch och hans sätt att berätta. Jag tyckte om Mulholland Drive även om man blir förvirrad av den. Hans film Inland Empire tyckte jag var mycket mer förvirrande.

Hur känner man igen en bra berättelse?
– Det skadar inte att testa den på andra speciellt sina vänner. Producenter och människor i branschen vill man ofta inte lyssna på. Men vänner bjuder man in för att ge en åsikt, sen behöver man inte lyssna på dem. Något jag gjorde under produktionen av min film var att bjuda in en vän en gång i veckan för att se filmen. Sen skulle de berätta vilken scen de tyckte var den tråkigaste. Den scenen jobbade jag på under den kommande veckan. Intressant nog fanns det alltid något att jobba på.

Alexandra Barganowski


Fakta/Malik Bendjelloul
Yrke: Journalist, dokumentärfilmare, tidigare även barnskådespelare
Utbildning: Medieskola med filminriktning i Kalmar
Bakgrund: Jobbade som journalist för SVT:s kulturprogram Kobra, gjorde filmeregissördebut med dokumentärfilmen "Searching for Sugarman" som tog fyra år att producera. Filmen blev 2012 öppningsfilm i dokumentärdelen av filmfestivalen i Sundance och vann två priser på festivalen. Filmen har även belönats med Guldbaggen för bästa dokumentärfilm på Guldbaggegalan 2013 och vann en Oscar för bästa dokumentärfilm vid Oscarsgalan samma år. Jobbade även som skådespelare när han var 12 år i 90-talsserien Ebba och Didrik.

Ämnen i artikeln:

Malik Bendjelloul

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.