Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Var fjärde reklamkrona borta från nyhetsjournalistiken”

Publicerad: 17 november 2015, 07:57

Pengarna försvinner från nyhetsjournalistiken.

Foto: Colourbox.

Sedan 2008 har 25 procent av reklaminvesteringarna försvunnit från nyhetsjournalistiken. Det visar en sammanställning som IRM och Institutet för Mediestudier har gjort.


Ämnen i artikeln:

IRMJournalistikMediebolag

I studien har IRM granskat utvecklingen för medier med nyhetsjournalistiskt innehåll. Den visar att under perioden 2008-2014 har var fjärde reklamkrona försvunnit från dessa medieslag. Samtidigt har marknaden som helhet endast tappat ett par procent under samma period.

Institutet för Mediestudier menar att den digitala omvandlingen har drabbat just nyhetsjournalistiken.
– För första gången kan vi visa hur mycket de journalistiska medierna har tagit stryk på annonsmarknaden de senaste åren. Det har länge varit känt att annonsörerna sökt sig åt andra håll, men det har krävts en ordentlig sammanställning för att kunna sätta fingret på omfattningen, säger Lasse Truedson, föreståndare för Institutet för Mediestudier, i en kommentar.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

IRMJournalistikMediebolag

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.