Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Var fjärde svensk vill minska sin Facebooknärvaro

Publicerad: 28 december 2017, 13:11

23 procent av de svenska Facebookanvändarna funderar på att antingen minska sin närvaro på plattformen eller stänga sina konton.


Ämnen i artikeln:

FacebookSociala medierSveriges AnnonsörerTero Marjamäki

Novus har på uppdrag av Sveriges Annonsörer frågat drygt 1000 svenskar om deras medievanor, det rapporterar Svenska Dagbladet. I undersökningen uppger 23 procent att de planerar att antingen minska sin närvaro på plattformen eller stänga av sina konton helt. Det är dock oklart av vilken anledning de tillfrågade planerar att dra ned på sitt Facebook-användande.

– Men vi kan se att många generellt sett minskar ner på det digitala och går tillbaka det analoga. Det ser vi även hos annonsköparna. Man överväger vilka kanaler man använder, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges annonsörer, som också tillägger att man får se om de tillfrågade gör slag i sina planer.

Förra året hade Facebook omkring 5,9 miljoner användare i Sverige. Plattformen har de senaste åren haft svårt att locka en yngre i lika hög utsträckning som man gjort tidigare.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News