Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Var uppmärksam på ditt färgspråk när du kommunicerar i olika kulturer

Publicerad: 26 augusti 2021, 13:22

I en mångkulturell värld kan det vara lätt att trampa snett. Rodolfos beteendevetare Beate Undén har tittat närmare på en färgstudie som tydligt visar att färger signalvärden knappast är universell lag.


Ämnen i artikeln:

BeteendebankenRodolfo

”Du får grönt ljus på det.” ”Det var som att jag såg ett rött skynke.” Vårt språk är fullt av exempel på att använda färger för att beskriva eller snabbt förmedla upplevelser. Det är effektivt och möjligt eftersom färgernas betydelse ofta är djupt inpräntade i oss och vi inte behöver tänka till för att förstå vad de ska signalera. Men är färger ett språk som går att tala i alla länder, och vad händer när världen blir alltmer globaliserad? I västvärlden signalerar färgen röd varning. Men i Kina till exempel, är rött en symbol för framgång och att någon är ”röd dörr” betyder att de kommer från en rik familj. 

 

Vad säger forskningen?

I studien testades hur amerikanska och kinesiska personer reagerade på grönt respektive rött. Deltagarna fick till exempel i uppgift att pumpa upp ballonger. Varje gång de pumpade fick de en poäng, men om ballongen sprack skulle de förlora alla poäng de samlat ihop. Syftet med uppgiften var att frammana en upplevelse av risktagande i deltagarna, för att se hur deras villighet att ta risker påverkades av att de samtidigt såg olika färger. 

De amerikanska deltagarna blev mer risktagande när de såg den röda färgen, medan det omvända gällde för de kinesiska – att se grönt gjorde dem mer benägna att samla in poäng och riskera att ballongen skulle spricka. 

Och vad betyder det?

Färg, form och rörligt material är effektiva verktyg för att påverka människor snabbt och intuitivt. Men studien visar att hur färger tolkas inte är universellt gällande. Vi i västvärlden tänker lätt att sättet som vi uppfattar saker är någon slags mänsklig eller evig sanning. I själva verket lever vi fortfarande i en mångkulturell värld, även om vi ofta vistas i globaliserade miljöer och behöver kommunicera med människor av många nationaliteter samtidigt. Kommunicerar du med människor i Kina behöver du se till att använda rött, inte grönt, när du vill uppmana till handling. Men alla som vill påverka beteenden gör nog klokt i att ifrågasätta fler av sina egna antaganden kring vad färger, ord och bilder betyder, särskilt i takt med att världen globaliseras allt snabbare.

Beate Undén, beteendevetare Rodolfo

 

Källor

Jiang, F., Zhang, R., & Lu, S. (2021). Red and risk preferences: The effects of culture and individual differences. Journal of Behavioral Decision Making.

 

Ämnen i artikeln:

BeteendebankenRodolfo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News