Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Varannan svensk tycker att medierna rapporterar för mycket om Almedalen”

Publicerad: 29 Juni 2015, 11:56

Expressens Niklas Svensson rapporterar flitigt från Almedalen.

Foto: Joakim Berndes/Wikimedia Commons.

Nästan varannan svensk tycker att medierna rapporterar för mycket från politikerveckan i Almedalen. Drygt 6 av 10 tror också att de politiker som är på plats dricker mer alkohol då jämfört med övriga arbetsveckor under året. Det visar en undersökning av Novus på uppdrag av IQ.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenAlmedalen 2015Novus

Igår startade årets upplaga av politikerveckan i Almedalen, och med det kommer en intensiv mediebevakning. Men öven om det finns mycket att hämta för politikintresserade verkar gemene man inte vara särskilt nyfikna på vad som pågår i Visby.

I en undersökning som Novus har gjort på uppdrag av IQ svarar 48 procent att medierna rapporterar för mycket från Almedalen. Två av tre skulle "inte sakna politikerveckan i Almedalen om den försvann". Dessutom har många (drygt 60 procent av de svarande) bilden av att det konsumeras mer alkohol än normalt under året.

– Jag tycker att alkoholen står mindre i fokus i Almedalen idag jämfört med för fem år sedan. Almedalsveckan är inte politikernas motsvarighet till Stockholmsveckan, det är viktigt att den positiva utvecklingen vad
beträffar alkohol fortsätter, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ, i en kommentar.

Men även om många har en negativ bild tror 8 av 10 att Almedalen är en möjlighet för politiker, organisationer och företag att få kontakt med varandra och utbyta erfarenheter.

Om undersökningen:
Den riksrepresentativa undersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av IQ under perioden 26 maj – 2 juni 2015 bland 1110 personer mellan 18-79 år via en webbenkät.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.