Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Varannan vecka för Veckans Affärer

Publicerad: 31 januari 2013, 10:23

Under en längre tid har Veckans Affärer dragits med vikande räckviddssiffror. Från slutet av mars går papperstidningen ner i utgivning till varannan vecka.


Ämnen i artikeln:

Veckans AffärerUlf Skarin

Veckans Affärer, som ligger under Bonnier Business Press, har under en längre tid minskat räckviddssiffrorna i Orvesto. I den senaste mätningen 2012:3 minskar man tappet till 14 procent.

Efter 47 år väljer Veckans Affärer att minska sin utgivning. Från och med i slutet av mars kommer papperstidningens läsare att få Veckans Affärer varannan vecka, i stället för varje vecka.

– Ett stort förändringsarbete för tidningen har redan pågått under en längre tid. Nu kommer vi att utveckla oss både vad gäller form och innehåll. Vi kommer att fokusera mer på business to business-segmentet, säger Ulf Skarin, chefredaktör på Veckans Affärer till Resumé.

Tidningen kommer i fortsättningen att lägga ett större krut på att spegla företagen i en tid av förändring.

– Vi ska vara en framåtlutande tidning som beskriver hur stora förändringar i vår samtid påverkar näringslivet. Vi har redan legat i framkant när det kommer till att skriva om hur frågor som jämställdhet, hållbarhet och normer påverkar stora företag. Händelserna kring Telia visar hur dessa aspekter har betydelse, säger Ulf Skarin.

Förutom att renodla sin position och rikta sig mer mot B2B kommer tidningen att gå upp i sidantal till 80-90 sidor och satsa mer på fördjupande reportage och analyser.

– Orvesto visar att det är tufft på konsumentsidan, inte bara för Veckans Affärer. Vi har våra trognaste läsare på företagssidan och genom att gå ner i periodicitet och renodla vårt innehåll hoppas jag att vi kan erbjuda en mer attraktiv produkt gentemot annonsörerna.

Kommer ni fortsätta att heta Veckans Affärer?
– Vi kommer inte att ändra namn. Vi har ett så inarbetat varumärke.

Varför kommer nedgången i utgivningen gynna er affär?
– Vi ser redan att vårt koncept passar marknaden. Det finns ett stort intresse för våra kärnfrågor och vi kommer att fokusera mer på ledarskap, hållbarhet, börs/finans och innovation. Det är våra hjärtefrågor.

Hur kommer bemanningen att påverkas?
– Vi kommer inte att behöva göra oss av med tjänster. Redaktionen är redan anpassad efter de här förutsättningarna.

Under de veckor som papperstidningen inte kommer ut kommer läsarna att erbjudas den digitala tidningen "VA Hållbarhet".

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Veckans AffärerUlf Skarin

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.