Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Varför är Mattsson så upprörd?"

Publicerad: 9 oktober 2009, 14:02

DEBATT. Kvällstidningarna skriver dramatiserat och vill genom att gestalta spektakulära händelser fånga läsarna. Ett rån som det i Västberga skulle få mig – om jag var chefredaktör för Expressen – att jublande publicera allt källkontrollerat material av dramatisk karaktär som jag kom över. Jag skulle ha arenan för att dra stora växlar berättartekniskt på ett sätt som bara fungerar i tabloider, och jag skulle ta den chansen.


Camilla Hermansson

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson skjuter i Resumé på hela fältet av medieforskning genom att klaga på att filosofie doktor Ester Pollack beskriver just denna dramatiserande tendens inom kvällstidningsjournalistiken i samband med rånet i Västberga. Vad är det som är så upprörande?

Att klaga på medieforskningen på detta sätt är ingen nyhet, och journalister brukar tycka att de förstår sig på journalistik bäst och därför kan skåda in i sin egen navel och granska sig själv. Det är lika orealistiskt som att vi skulle leva i ett samhälle där politikerna kritiskt granskade sig själva eller lika ineffektivt som när poliser granskar sin egen verksamhet.

Journalistiken har i dagens samhälle en stor makt i form av den som sätter agendan över vad vi skall tänka på och även hur vi skall göra det. Därför måste den granskas av utomstående, och forskningen är en av de mest etablerade och rigida institutioner för att göra detta.  Medieforskare har mer tid på  sig och etablerade vetenskapliga metoder för att se mönster i och reflektera över journalistiken. Det finns etablerade vetenskapliga begrepp och analysmodeller som till exempel "agenda-setting", "gate-keeping", "framing" eller "diskurs".

Det är av intresse för medieforskningen att analysera hur olika medier framställer olika ämnen. Tanken är att få en djupare förståelse över hur till exempel journalistiken ˆ som den första historieberättaren ˆ gestaltar händelser i bild och text. Inspirationen till analyser av journalistik hämtas av medieforskarna från ett vidare fält av kulturella studier för att öka förståelsen över hur nyheter berättas i olika kulturella sammanhang. Det är analyser som knyter an till tidigare forskning och vidareutvecklar vår förståelse av medierna. Skulle Thomas Mattsson ta upp  telefonluren och ringa Ester Pollack skulle hon med all säkerhet kunna ge honom referenser till tidigare forskning, och forskning från andra länder kring kvällstidningars berättarteknik som hon hämtar analytiska verktyg ifrån.

Jag som medieforskare - och  numera även journalist på den mediegranskande siten Second Opinion - förstår absolut inte varför Thomas Mattsson blir så upprörd över att Ester Pollack kallar rapporteringen av Västberga för fiktionaliserad och mytologiserande. Journalistiken är berättande, och den berättar historier för att fånga publiken så de köper den journalistiska produkten. Den får inte hitta på och fantisera så det blir ren fiktion. Den lånar däremot berättarteknik från fiktionen för att gestalta saker på ett mer aptitligt sätt, som den till exempel den onde och den gode eller för den delen "den perfekta stöten". De är scenarion och myter vi känner igen från populärkultur. Journalister gör som alla andra i samhället, inklusive medieforskarna, och beskriver verkligheten på det sätt som de är skolade att göra. Det finns inte bara en verklighet och ett sätt att beskriva ett ämne.

Thomas Mattson skulle kunna gillar läget för hur kvällstidningsjournalistik tolkas av forskningen och starta en respektfull diskussion med medieforskare. Annars kan han alltid skola om sig och bli vetenskapsteoretiker som granskar medieforskningen som disciplin. Eller kanske rent av börja skriva om den senaste forskningen om medie- och kommunikationsvetenskap i tidningen!

Camilla Hermansson, filosofie doktor i journalistik och journalist på Second Opinion.

LÄS MER: Thomas Mattsson: Kan en medieforskare påstå vad som helst?

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.