Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Värre förr för Expressen

Publicerad: 24 Januari 2008, 15:12

Expressen redovisar rekordlåg upplaga. Men tidningen var värre ute för sex år sedan, då siffrorna var lika låga. Och då var konkurrenten Aftonbladet betydligt starkare än i dag. Nu är båda svaga, men lönsamma.


Expressen har det tungt upplagemässigt, men läget var ännu värre för sex år sedan. Foto: Andreas Elgstrand.

I dag är det julafton för tidningarnas siffernissar. Orvestos räckviddstal analyseras på längden och tvären. Kreativiteten sätts på svåra prov när tidningar pliktskyldigt ska redovisa en krympande läsekrets i högkonjunkturens sista stund.

Den enda större dagstidning som har anledning att äta tårta är Svenskan, som fortsätter att öka såväl upplaga som räckvidd och avstånd till arvfienden DN. I övrigt är det dystert och värre blir det under den kommande lågkonjunkturen.

Kvällstidningarna brukar leka katt och råtta med oss mediebevakare, branschen och varandra. Det är skryt i uppgång, mörkande i motgång och lurpassande på varann.

Aftonbladets nye chefredaktör Jan Helin införde i dag glasnost och lade alla råttorna på bordet. Han redovisar även bilagornas tapp och, givetvis, även Expressens lite större minus. Helin har inget att förlora. Skulle siffrorna mot alla odds vända upp, kan han tillskriva sig framgången.

I skuggan av Orvesto passar konkurrenten Otto Sjöberg på att smyga ut Expressens sämsta upplagesiffror i modern tid. Han tar till det slitna tricket att lägga ihop dagliga besökare på webben med läsare av tidningen, men särredovisar dem hederligt i staplar.

En vardag i november sålde Expressen inte mer än en kvarts miljon ex. Med friex och prenumererad upplaga till institutioner blev vardagssiffran 272 000. Utan GT och Kvällsposten sålde gamla ”ur-Expressen” bara drygt 150 000 ex.

Skäl att deppa alltså?

Nej, minnet är kort. Samma månad för sex år sedan sålde Expressen 261 000 tidningar på vardagar. Det var sedan Joachim Berner lagt ner sportbilagan i ett försök att höja den publicistiska nivån. Han höjde också priset till priset av sänkt upplaga.

November 2001 var Aftonbladets upplaga 140 000 större än Expressens. Expressen var i djup ekonomisk kris, konkurrenten rena vinstmaskinen.

Sedan segade sig Expressen upp till upplagor över 350 000 och vände till vinst samtidigt som företaget investerade i nya medier. Bara det senaste året har varit riktigt mörkt för Expressen.

I dag tappar båda kvällstidningarna upplaga, men tjänar ändå pengar. Det säger något om förmågan att spara och hitta nya intäkter.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.