Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Varumärkena och profilerna som satsar mest på Youtube- och poddar inför Black Friday

Publicerad: 28 November 2019, 09:17

Fintech och e-commerce dominerar i talade medier inför reahelgen medan stora traditionella varumärken lyser med sin frånvaro. Det visar en undersökning framtagen av All Ears.


Ämnen i artikeln:

Black FridayPodcastsYoutube

Medietrycket under Black Friday stiger för varje år, det gör också annonsörernas intresse inte minst i nya mediekanaler. Omvärldsbevakaren All Ears har tittat närmare på vilka som hörs mest inför helgen genom sökningar i sitt arkiv på varumärken och influencers. All Ears tjänst fungerar på samma sätt som mediebevakningstjänster som exempelvis, Retriever,  Meltwater och Notified, men för ljudmedier. Analysen sker med hjälp av AI-teknik.

– Det är otroligt populärt för företag att använda sig av rabattkoder i deras samarbeten med influencers. Nu inför Black Friday ser vi dessutom ett genomgående tema med rabattkoder som ger förtur till reor. Syftet är att skapa en känsla av exklusivitet, men också att sätta press på följarna att handla innan allt är borta, säger Tor Rauden Källstigen i en kommentar.



Tio varumärken som syns mest inför Black Friday

1. Junkyard

Skatebutiken fokuserar starkt på influencer marketing där man samarbetar med flera av Sveriges största influencers som Kammi, Ribecka och Eskil Grahn. Än så länge har varumärket fyra sponsrade videor publicerade med sammanlagt 240 000 visningar.

2. Klarna
Klarna marknadsför sin mobilapp lagom till Black Friday.  Varumärket hörs i podar som Säker Stil och JLC – Mellan Himmel och Jord. Räckvidden på deras kampanj är hittills cirka 190 000 poddlyssnare.

3. Bonusway
Det finska företaget Bonusway tar hjälp av youtubern Helen Torsgården har de fått 154 000 visningar på Youtube.

4. Chimi Eyewear
Glasögontillverkaren har nått 150 000 nådda konsumenter i All Ears körning. Räckvidden för kampanjen beror nästan uteslutande på deras samarbete med Bianca Ingrosso.

5. MADLADY

Modeföretaget som säljer egendesignade kläder till tjejer mellan 18-30 år. MADLADY grundades 2011 och har start satsat på influencer marketing. Inför Black Friday har de köpt  samarbeten med Antonija Mandir, Mirabell och Ribecka. Totalt har ungefär 145 000 personer nåtts av bolagets rabattkampanj.

6. Bubblare: Desenio

Lanserade en rabattkampanj i veckan med hjälp av köpta samarbeten med kända influencers som Felicia Aveklew, Amir Akrouti och Jasse. All Ears beräknar att deras budskap kommer nås av mellan 120 000 och 170 000 personer innan veckan är slut. 

7. Anyfin 135 000

8. Bestsecret 100 000

9. NA-KD 90 000

10. Vuxen.se 64 000

 

Fem influencers som gör mest reklam inför Black Friday

Ribecka

Ex on the beach-deltagaren Rebecka Nilsson och vloggaren har inlett samarbeten med modeaktörerna Madlady och Junkyard inför Black Friday. Hennes följare får rabattkoder som ger förtur till rean på Black Friday. Sammanlagt nämner hon dessa samarbeten 9 gånger under 3 videor.

Familjen Torsgården

Helen Torsgården är den näst mest populära youtubern för svenska tjejer under 18 år. Hon vloggar om smink, beauty, inredning och vardagslivet på den värmländska gården. Hon samarbetar med Bonusway inför Black Friday.

Eskil Grahn

Eskil Grahn driven en väldigt framgångsrik Youtubekanal med inriktning på mode och skönhet. Han har inför Black Friday inlett ett samarbete med tidigare nämnda Junkyard, även här med en rabattkod som ger förtur till Junkyards Black Friday-rea.

Eskil lyfter även hur Junkyard strukturerar sin kommande Black Friday-rea, med nya erbjudanden varje timme. 

Säker Stil

Podden av Ebba von Sydow och Emilia de Poret är idag en av Sveriges tveklöst största poddar inom mode. I samband med Black Friday samarbetar podden med Klarna. 

Misslisibell

18-åriga Lisa Johanna Jonsson började vlogga redan när hon var 10 år i samband med Black Friday och Black Week har hon inlett ett samarbete med det svenska modeföretaget NA-KD.

 

FAKTA/All Ears 

All Ears är en tjänst för analys och bevakning av talad media. Bolaget grundades 2016 av Tor Rauden Källstigen och Håkan Waara. I dag har All Ears nära 1000 betalande användare.  Tjänsten är skalbar till hundratals språk och analyserar idag TV, radio, poddar och Youtube från USA, Storbritannien, Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Black FridayPodcastsYoutube

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.