Media
Vattenfall: Det gäller att åka så fort som möjligt
Publicerad: 14 mars 2012, 14:44
Annons för appen.
Allvarliga skidolyckor sätts i samband med skidappar. Vattenfall hävdar att deras populära app King of the Slope går ut på att skapa en social upplevelse, men företagets advertorials på aftonbladet.se ger en annan bild.
KB
Karl-Johan Byttner
"William Leje, 14, är i skidbacken med ett givet mål. Han tävlar för att bli King of the Slope. – Det gäller att åka så fort och så mycket som möjligt, säger han."
Så inleds Vattenfalls advertorial för appen King of the Slope på aftonbladet.se den 18 januari i år.
Resume.se kunde nyligen berätta hur flera allvarliga skidolyckor i Åre satts i samband med olika skidappar som inspirerar åkare till att tävla med varandra.
Vattenfalls King of the Slope är en av de mest populära med över 80 000 nedladdningar. Bolaget chef för varumärkeskommunikation och sponsring, Linus Almqvist, hävdar att appens syfte inte är fart, utan att göra skidåkningen social.
Men nu visar det sig alltså att de advertorials som Vattenfall har publicerat på aftonbladet.se ger en annan bild.
Ett exempel på en ytterligare Vattenfall-advertorial som kanske snarare fokuserar på hastighet än den sociala upplevelsen är den om skidproffset Jon Olsson. Texten har rubriken Så kan du spöa Olsson i backen och inleds med: "Nya appen King of the Slope mäter hur fort du åker skidor. Skidproffset Jon Olsson har varit delaktig i utvecklingen. – Det är kul att se folks miner när de får se mina resultat."
Här framgår snarare i förbigående att Vattenfall har fokus på skidåkningens sociala utveckling i Sverige. Artikeln avslutas med:"Kan man klå dig? – Man kan ju försöka."
Du säger att ni fokuserar på att appen ska skapa en social upplevelse, men det låter ändå som att ni har mycket fokus på fart?
– Vi är tydliga med att säga att fart inte är en tävlingsgren. Att William Leje blev King of the Slope berodde på att han hade avverkat 8 800 fallhöjdsmetrar på en dag och det är upp till honom vad han säger om detta, säger Linus Almqvist.
Jo, men vi talar väl om betald annonsplats i form av advertorials. Ska inte budskapen rimma med hur ni ser på appen?
– William Leje är intervjuad av en tredjepartsjournalist och vi vill inte frisera våra advertorials eftersom trovärdigheten går ned då. Vi kan heller inte hindra någon från att åka snabbt, utan det är individens eget ansvar, säger Linus Almqvist.