Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 12 december 2013, 13:05
David von Laskowski, vd Candyking.
Foto: Pressbild.
Dagens Industri hudflänger godisjätten Candyking för att man vinstvarnar dagen för en börsnotering. Candy King har också låtit konsulten Anders Fogel agera talesperson i stället för bolagets vd. Candykings vd, David von Laskowski, hävdar å det bestämdaste att han inte medvetet har valt att ducka i media.
”Mycket har man varit med när det gäller nyintroducerade bolag…Men att ett bolag som Candyking vinstvarnar redan före noteringen har troligen aldrig skett förr.”
Så lyder domen från DI:s expert angående att godisbolaget Candyking vinstvarnar Ulf Pettersson en dag före den planerade börsnoteringen.
Han tycker inte att det är så mycket att orda om att 3,5 miljoner kronor i extrakostnader uppstår i samband med bränder hos två av bolagets leverantörer i oktober, men menar att att det är högst märkligt att ledningen har haft hela två månader på sig och först nu förstår att bränderna är något som aktiemarknaden bör känna till samt att de kostar pengar för bolaget.
Candyking har också valt att skicka fram sin konsult Anders Fogel på Fogel & Partners som talesperson i stället för bolagets vd, David von Laskowski.
Den sistnämnda anser sig dock ha naturliga förklaringar till att så blev fallet.
– Jag har varit på roadshow i Centraleuropa hos olika investerare fram till midnatt i natt, säger han.
Han hävdar också att han har försökt att kontakta alla journalister som har sökt honom.
– Jag har alltid tagit intervjuerna själv och så kommer det också att vara. Så det här var bara en engångsföreteelse, säger David von Laskowski.
Han sticker inte under stol med att tidpunkten är högst olycklig.
– Jag skulle naturligtvis ha tagit det själv om det hade gått att vrida bandet tillbaka. Jag vill ändå poängtera att jag är den sista som stoppar huvudet i sanden säger David von Laskowski.
Han tycker inte att han kunde ha struntat i mötet och i stället besvaras medias frågor eftersom det var det sista investerarmötet på roadshowen inför noteringen.
Hur ser du på DI:s kritik. Det är en rätt tuff sådan?
– Det beror på vilket perspektiv man har, men det är klart att det här är olyckligt och särskilt när det sker dagen innan en börsnotering, säger David von Laskowski.
Han anser att det oerhört viktigt med transparens i förhållande till marknaden och tror ändå att man uppskattar att informationen nådde investerarna innan introduktionen var ett faktum.
Varför agerade ni inte tidigare. Bränderna skedde i oktober?
– Det gick faktiskt inte många timmar innan vi gick ut med vinstvarningen då vi hade fått reda på implikationerna av valutaeffekter och bränderna. Man får inte glömma att det finns fördröjningar i processen, säger David von Laskowski.
Han uppger också att han har diskuterat bränderna med två kollegor som har jobbat i branschen sedan 1984. Dessa har aldrig hört talas om det sker två bränder ute hos leverantörerna med endast ett par veckors mellanrum.
Det kan ändå uppfattas som att du duckar för frågan när du inte har funnits tillgänglig för media?
– Jag har inte duckat för en enda intervju i mitt liv förutom en på finska för att jag inte kunde språket, säger David von Laskowski.
Karl-Johan Byttner