Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Veckans Affärer får bottenbetyg i journalistrankning

Publicerad: 10 juni 2008, 15:51

Av de tio högst rankade ekonomijournalisterna i Sverige jobbar ingen på Veckans Affärer. Bäst betyg får Dagens Industris Sophie Nachemson-Ekwall i undersökningen som gjorts av Hallvarsson & Halvarsson.


Svensk Image och Hallvarsson & Halvarsson står bakom rankningen av svenska ekonomijournalister och medieföretag. Enkäter har för tolfte året i rad skickats ut till 201 vd:ar, analytiker, investerare och kommunikationschefer.

Solklar vinnare bland journalisterna är Dagens Industris Sophie Nachemson-Ekwall. Hon får 194 poäng i rankningen, mot tvåan Gunnar Örns 103 poäng.

Han arbetar också på Dagens Industri, som totalt har fyra medarbetare (inkluderat Bengt Carlsson som lämnat tidningen) på tio i topp.

Mer besvärande är rankningen för Veckans Affärer, som inte har någon journalist på topplistan. VA.se är inte heller med bland topp tre på webben och i kategorin affärspress/magasin blir man slagna av Affärsvärlden.

Bland dagliga printmedier är vinnaren Svenska Dagbladet, vars näringslivsdel är högst rankad av 48 procent av de svarande. Dagens Industri fick 41 procent. Men när frågan gäller media, alla kategorier, vinner Dagens Industri.

Ekonomijournalister – topp tio

1. Sophie Nachemson Ekwall, Dagens Industri (194)
2. Gunnar Örn, Dagens Industri (103)
3. Per Lindvall, E24 (71)
4. Johan Schück, Dagens Nyheter (63) och Björn Wilke, Dagens Industri (63)
6. Bengt Carlsson, tidigare på Dagens Industri (55)
7. Andreas Cervenka, Svenska Dagbladet (38)
8. Pia Gripenberg, Dagens Nyheter (37)
9. Torbjörn Isacson, E24 (36)
10. Fredrik Braconier, Svenska Dagbladet (30) och Mats Torgander, Direkt (30)

Rankningspoängen visas inom parentes

Medier – kategorivinnare

Dagspress: Svenska Dagbladet (48%)
Magasin, affärspress: Affärsvärlden (76%)
Nyhetsbyråer: Nyhetsbyrån Direkt (50%)
Radio & tv: A-ekonomi (30%) och Ekonomiekot (30%)
Sajter: Di.se (43%)
Utländsk media: Financial Times (77%)
Media – alla kategorier: Dagens Industri (25%)

Procentsiffran står för antalet svarande som angett mediet som bäst

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.