Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Veckans Affärer har sålt ut sitt oberoende”

Publicerad: 8 oktober 2012, 13:26

Pontus Herin.

Foto: Isabelle Ödesjö.

Förre reportern på Veckans Affärer, Pontus Herin, som tog avgångsvederlag från Bonnier Tidskrifter tidigare i somras, går till attack mot den gamla tidningen som han tycker har ”misshandlat” varumärket.


Ämnen i artikeln:

Veckans Affärer

Veckans Affärer har inte haft det lätt det senaste året efter att många  av dess mest profilerade medarbetare, Pontus Herin, Camilla Wagner,  Torbjörn Carlbom, Jonas Malmborg och Per Grankvist har tagit  avgångserbjudanden från Bonnier Tidskrifter.

Tidningen som för ett par år sedan hade ett 20-tal reportrar har nu bara några enstaka kvar.

Dessutom visade de senaste Orvesto-siffrorna att upplagan fortsätter att  minska. Denna gång med 27 procent och nu är man nere på 70 000 läsare.

Nu går förre reportern på VA, Pontus Herin, hårt åt sin gamla  arbetsplats i ett blogginlägg och menar att de har ”misshandlat” sitt  varumärke.

– Det handlar om valet av inriktning och vad man har valt att skriva om.  Man har varit dåliga på att skriva om det som är viktigt inom svensk  ekonomi och slagsidan har varit åt det man tror är ungt och hippt som  ”modeundret” eller några grabbar som gör appar i en källare, säger  Pontus Herin till Resume.se.

– Det finns en ängslighet i desperationen att locka unga läsare. Den  bygger på en felanalys att unga skulle vara intresserade av andra saker,  men de är också intresserade av det viktiga som sker inom svensk  ekonomi. Resultatet blir att man inte lockar unga läsare och tappar de  gamla.

Pontus Herin menar även att VA har misslyckats med webben. Att de borde  satsa mer på fördjupningar, analyser och reportage än på att  ”snuttefiera” och skriva snabba korta nyheter.

Mest kritisk är han dock mot att VA låter sponsorer till sina events påverka tidningens bevakning och innehåll.

– Alla tidningar har events, men poängen är att de flesta gör det som en  redaktionell kvalitativ produkt. VA har devalverat sitt varumärke genom  att låta annonsörer påverka innehållet.

Hur menar du?
– En sponsor betalar inte för att bara ha en banderoll. Så klart de får  vara med och tycka till om allt. VA gör fel i att de lovar att bevaka  företagets ämnesområde om företaget sponsrar. Har man ett stort  energievent har man dels ett nummer bara om energifrågor, men man lovar  också att skriva om det resten av året.

– Jag vet inte exakt hur de avtalen ser ut, men det har man varit helt  öppna med. Det jag menar är att låter man företag betala för att bevaka  deras ämnesområde så har man sålt ut sitt oberoende.

Allt det du tar upp, menar du att det har lett till läsartappet?
– Det tror jag absolut. Jag träffar ofta läsare som tycker att det har  gått utför och som läsare kan man nog känna att man inte håller i en  oberoende produkt. Folk fattar ju ofta varför VA skriver om vissa  ämnesområden. Det skapas en oärlighet som är skadlig.

Varför kommer du med denna kritik först nu?
– Jag är inte bitter även om några säkert tror det. Jag lämnade VA helt  frivilligt och var helt öppen med min kritik även när jag jobbade där,  även om jag inte gick ut med den officiellt.

– Jag var allt annat än en glädjespridare mina sista två år, men det är  för att jag är engagerad och var upprörd över utvecklingen. Jag måste  dock säga att man lyssnade på min kritik och att det var högt i tak.

Vad tycker du då att Veckans Affärer ska göra för att vända den dåliga trenden?
- Jag tycker att de måste återerövra någon slags seriositet och  trovärdighet så att det blir tydligt att att man kan svensk ekonomi och  dess logiker och samband. Det är viktigt att det finns sådana redaktörer  i förarsätet. Fast ett annat problem är att det finns för många aktörer  på marknaden. Det behöver ske en konsolidering och det hoppas jag att  även Bonnier förstår, säger Pontus Herin.

Claes de Faire är tf chefredaktör för Veckans Affärer.

Pontus Herin menar att VA låter annonsörer påverka tidningens bevakning, vad säger du om det?
– Jag har varit tf chefredaktör på VA i ett par veckor och ansvarar för  de numren jag har gjort. Svaret är nej, vi låter ej annonsörer påverka  tidningens bevakning, säger han.

Han menar att VA har "sålt sitt oberoende", din kommentar till det?
– Jag tror att diskussionen kring att VA eventuellt sålt sitt oberoende  skadat tidningen. Vårt oberoende är inte till salu och kommer inte att  bli det heller. Vi ägnar oss åt journalistik, inget annat.

VA tappade 27 procent i senaste Orvesto, vad är din förklaring till det?
– Jag ser med tillförsikt fram mot Orvesto Näringsliv. Det är där vi ska mätas eftersom vi primärt har företagsprenumeranter.

Vad ska ni göra för att vända den negativa trenden?
– Bra, seriös och hård näringslivsjournalistik. Vi måste bli mer  angelägna och ge läsarna valuta för pengarna. Nästa nummer är ett  utmärkt exempel. Mer följer, säger Claes de Faire.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Veckans Affärer

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.