Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Veckans bästa artiklar på Resumé.se

Publicerad: 13 September 2020, 08:14

Stillastående byråintäkter, Oatlys kris, utdelningsfest på byråerna innan corona. Resumés redaktion tipsar om den bästa journalistiken på sajten.


Ämnen i artikeln:

Resume.se

Intäkterna står stilla: Byråerna drar in lika mycket per anställd i dag som vid finanskrisen 

Trots år av högkonjunktur har byråintäkten per anställd stått stilla sedan 2009. En ny kartläggning från Resumé visar att den ökning som skett slukats av inflationen. Men hårdast drabbade är inte byråerna – utan de anställda, det menar pr-byrån Westanders vd Patrik Westander. ”Det finns inte utrymme för reala lönehöjningar”.

Miljonutdelningen innan corona – så mycket plockade byråerna ut i våras 

Alla pilar pekar neråt beträffande ekonomin i byråbranschen – redan innan corona slog till. Men det är inte alla som sparar inför sämre tider. Vi har tagit reda på hur mycket pengar som plockats ut från byråerna under våren, baserat på fjolårets bokslut. Företagarekonomen Américo Fernandez uppmanar bolagen att fråga sig om de är redo för Covid-19 2.0.

Experterna om varför bojkotten mot Oatly är extra allvarlig: ”Framstår som falska”



Den senaste veckan har Oatlys nya delägare fått global uppmärksamhet och kaffebarer och kunder världen över har bojkottat havredrycken. ”Läget är allvarligt då många av de som är kritiska också har varit fans och ambassadörer för varumärket”, säger Primes krisexpert Hampus Knutsson.

Guide: Så boostar du kreativiteten i tider av kris


”Vi är tillbaka på kontoret efter semestern”, var det nog många som tänkte under försommaren. Men så blev det inte. Nu när vi kikar på ännu en termin med distansarbete finns det risk för att branschens USP kreativiteten börjar dala. Vi har pratat med byråer och experter som på olika sätt jobbar för att boosta kreativiteten i tider av kris. Här är deras bästa tips.

Influencernätverkens miljonförluster fortsätter – här är anledningarna till att de inte lyckas säkra affärerna 



Trots att ännu ett verksamhetsår har gått lyser siffrorna hos Sveriges största influencernätverk alltjämt rött. Dessutom äger de elva största bolagen knappt hälften av investeringarna i kanalen. När ekvationen därtill visar att nätverkens omsättning inte växer i samma takt som investeringarna står en sak klar: Nu gäller det att hitta nya affärer – eller riskera att tyna bort.

Kreatörsduon sågar coronakommunikationen: Mycket skit har skapats under pandemin



Det kommer förmodligen att finnas en egen liten mörk del av 2020-talets kreativa kyrkogård som helt kommer bestå av corona-idéer. Fullproppad med spärrade logotyper, ”in these uncertain times”-voiceovers och gamlingar som ska äta Happy meals. Det säger kreatörsduon Isaac Bonnier och Rasmus Tsardakas Renhuldt i Resumé Insikts Q&A.

Nio stora annonsörer om utmaningarna inför hösten: ”Bromsar och gasar beroende på efterfrågan” 

Under det senaste halvåret har vissa annonsörer valt att minska sina medieköp ordentligt, medan andra valt att satsa. Hur kommer de göra i höst och vilka är deras största utmaningar? Resumé har pratat hösten 2020 med stora annonsörer inom betting, apotek, sporthandel, drivmedel telekom, retail, finans och bilkategorin.

Copyranter: Svensk hållbarhetsreklam är generisk och luddig

Hållbar reklam är mest skitsnack, tycker Resumés amerikanske reklamkritiker Mark 'Copyranter' Duffy. Men den svenska är mer ”iffy” och ”hacky”.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.