Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Veckans bästa artiklar på Resumé.se

Publicerad: 21 Augusti 2020, 14:38

Här har Resumés redaktion samlat sitt bästa innehåll från 17-21 augusti.


Exklusiv intervju med sir Martin Sorrell om reklamjättarnas kris: ”På väg mot total katastrof”

I över 30 år var sir Martin Sorrell reklamvärldens mäktigaste. Efter att ha fått sparken från WPP valde han bort ett pensionärsliv i lyx för att börja på ny kula. Nu ringer hans mörka profetior ut över branschens holdingbolag.

 

Vi har beviset: Barn får reklam i sociala medier som kan bryta mot lagen

Vi utgav oss för att vara 13 och 17 år i sociala medier och mötte en tsunamivåg av annonser med direkta köpuppmaningar, skönhetsingrepp, ”dejtinglinjer” och onlinekasinon – etiskt tveksamma eller rentav olagliga att rikta mot ett barn. Med digitala mediers framfart och en tillsyn som inte hänger med lämnas samhällets mest sårbara individer nästintill helt skyddslösa. Efter frågor från Resumé Insikt stoppar annonsörerna sina kampanjer.

Alkohol, sex och satanism – här är annonsintressena för ditt barn (och därför går reklamköpen igenom) 

Det är fritt fram för den annonsör som vill hålla på med riktigt oetiska (och olagliga) annonsköp mot barn på Facebook, visar vårt test. När vi matade in alla oetiska intressen vi kunde komma på och riktade en annons mot dessa personer mellan 13-17 år gick köpet igenom. Samtidigt riktas skarp kritik mot plattformarna när det kommer till deras ansvar gällande reklam mot barn. – Youtube är inte till för barn. För det ändamålet finns en separat app, Youtube Kids, säger Joakim Larsson, representant för Youtube.

Här är alla kryphål: Så enkelt är det att rikta olaglig och oetisk reklam till barn i sociala medier 

I en granskning av den reklam barn möter i sociala medier har vi kunnat slå fast att den oetiska och rentav olagliga annonseringen flödar. Under arbetets gång har vi identifierat ett antal kryphål som gör det svårt att stoppa och bedriva tillsyn gällande denna problematik. Här är dem.

Så drabbas barnen av den problematiska reklamen i sociala medier: Kan bryta mot barnkonventionen

Vad får det för konsekvenser att direkta köpuppmaningar och reklam som är problematisk ur etisk synpunkt flödar i barns sociala medier? Vi pratar med professorn Helena Sandberg och digitalexperten Gustav Martner, som båda pekar på att situationen riskerar att stå i strid med barnkonventionen. ”De långsiktiga konsekvenserna som jag kan se är att de riskerar att tappa tro på vuxensamhället”, säger Helena Sandberg.

Storbyråerna: Så gör vi med höstens distansarbete 

Nu är de flesta tillbaka från semestern och många företag och byråer ställer sig frågan om vad som är rätt framöver – fortsätta jobba på distans, eller börja återgå till det som var innan pandemin? Resumé har pratat med Åkestam Holst, Creuna, Chimney, Prime, Stendahls och Spoon om hur de lägger upp arbetet under hösten.

Så anpassade Byggmax kommunikationen efter Nordens olika coronastrategier

Med svenskarna kvar på hemmaplan var bygghandeln den stora vinnaren under andra kvartalet. För Resumé berättar Byggmax marknadschef Sanna Westman om arbetet som ledde till 38 procentig försäljningsökning.

Vad Zara Larsson, tyngdkraften och du har gemensamt

Varumärken har en tyngd som associeras med allt som kommer i närheten. Det som ligger nära faller i omloppsbana. Det kan dock slå åt fel håll, som med Oatly och Zara Larsson. Det skriver Resumé Insikts återkommande analytiker Mats Georgson.

Komplex kategori gör att Länsförsäkringar satsar på känslor - så går tankarna 

Abstrakt produkt och en vilja att motverka reklamtröttheten drev Länsförsäkringar mot det nya konceptet ”För all tid”. För Resumé berättar marknadschefen Fanny Wallér och varumärkesexperten Viking Henter om avvägningarna.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.