Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Vem lägger högsta budet?

Publicerad: 26 Januari 2011, 15:32

I morgon börjar slutstriden om Kanal 5. Då ska tänkbara köpare ha lämnat sina indikativa bud på delar av SBS-koncernen till mäklarna i JP Morgan. Enligt Resumés källor finns flera av de stora riskkapitalbolagen bland budgivarna.


Ämnen i artikeln:

Kanal 5

truetrue2020-01-01T16:31

Riskkapitalbolagen Permira och KKR äger 53 procent av ProSiebenSat1, som nu vill sälja dotterbolagen i SBS med tv och radio i Benelux, Östeuropa och Norden. Prislappen på SBS Norden väntas bli 6–8 miljarder kronor.

Resumé har försökt pejla intresset för affären. Men att fråga en spekulant om en kommande budgivning är som att fråga en toppsosse om partiledarjobbet. Den som öppet medger intresse är inte helt att lita på.

Alla, utom de seriöst intresserade, ser gärna att det skrivs om det stora intresset och därmed höga priset. Särskilt ryktesbenägna är de som redan är konkurrenter till sälj­objektet, i fallet SBS Norden främst Bonnier och MTG. Ett högt pris lastar av det framtida konkurrenstrycket.

Säljaren ProSiebenSat1 har ännu större intresse av att piska upp stämningen inför en budgivning. Det är inte särskilt troligt att medieryktena om giganten News Corps intresse av SBS kom från Rupert Murdoch.

Samma sak kan sägas om veckans rykten om pågående diskussioner mellan MTG och ProSiebenSat1. MTG konkurrerar inte bara med Kanal 5 och Kanal 9 utan också med SBS radionätverk i Sverige samt med SBS tv-kanaler i övriga Norden.

Förutom troliga budgivare som urstarka finska Sanoma sägs flera av de stora risk­kapitalbolagen rada upp sig för att lägga bud. Flera av dem äger mediebolag, andra har tidigare gjort det: Nordic Capital ägde C More, nu i Bonniers ägo, EQT äger tyska och bulgariska kabelbolag, 3i ägde Boxer, Carlyle deläger Comhem och brittiska Mill Digital Media.

Konvergensen mellan tv, nätet och telekom öppnar möjligheter för nya digitala affärer. Det gör andra än industriella budgivare mer troliga.

Indikativa bud är inte bindande. De baseras på ett informationspaket från säljaren och syftar till att vaska fram den optimala affären. Det kostar inte mycket att vara med i startfältet för att få information, visa musklerna eller bara småjäklas med konkurrenterna. Därför surrar branschen av så många rykten och namn. Nästa månad börjar försäljningen på allvar.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Kanal 5

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.