Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 21 september 2010, 10:49
Martin Gelin, de rödgrönas kampanjansvariga för sociala medier, lämnar sitt uppdrag.
Martin Gelin. Foto: Resumé.
Martin Gelin svarar via mejl på Resume.se:s frågor.
Varför lämnar du de rödgröna?
– Mitt kontrakt sträckte sig fram till valet, så det var min tanke
från början, jag har kvar lägenheten i New York.
Hur tycker du att kampanjarbetet i digitala medier har fungerat?
– Det har förändrat svenska valrörelser ordentligt. Framför allt har
Facebook bidragit till ett nytt politiskt samtal. Vi hade 55 000 som
använde vår rödgröna Facebook-applikation. 36 000 svenskar delade
länken till Emelie Holmquists blogginlägg om sin utförsäkrade mamma
på Facebook. 120 000 såg Stellan Skarsgårds rödgröna tal på YouTube,
tio gånger mer än som såg det på plats. I går lyckades en 17-årig tjej
få 7 000 personer att komma till Sergels torg för att demonstrera mot
SD inom loppet av några timmar. Den som påstår att digitiala medier
inte påverkar svensk politik vet inte vad de pratar om.
Många menar att förväntningarna på de sociala mediernas roll i
valrörelsen inte infriades. Hur ser du på det?
– Det var oftast samma journalister som för tio år sedan skrev att
internet var en fluga, och för fem år sedan skrev om "bloggdöden". De
missar ofta vad som faktiskt händer. Flera miljoner svenskar förde ett
politiskt samtal på Facebook under hela valrörelsen, det är klart att
det påverkade valet. I går lyckades en 17-årig tjej genom Facebook få
7 000 personer att komma till Sergels torg för att demonstrera mot SD
inom loppet av några timmar.
Fick de den roll i valrörelsen som du hade trott?
– Ja. Det enorma engagemanget kring utförsäkringarna de sista veckorna
var ett exempel på det, men det visar också att det krävs en
känsloladdad fråga för att få engagemanget att växa.
Sociala medier fick även en ganska intressant funktion som "spin room"
under framför allt TV-debatterna.
Facebook har radikalt förändrat det politiska samtalet i Sverige och
framför allt sänkt tröskeln för politiskt engagemang. Det brukar
alltid påstås att svenskar inte vill skylta med sin politiska
tillhörighet, men vi hade till exempel 60 000 personer som
vattenmärkte sin profilbild på Facebook för att visa att de ville ha
en rödgrön regering.
Socialdemokraterna genomförde en historisk samtalskampanj med mer än
en miljon samtal, det hade varit omöjligt utan sociala medier.
Det som saknades var mer delaktighet från de politiska företrädarna.
Men i stället fick vi en intressant diskussion mellan medborgarna,
vilket är minst lika viktigt.
Hur ser du på kampanjen i stort?
– Det måste finnas ett verkligt, känslomässigt engagemang för att en
kampanj ska funka, och det fanns egentligen bara de sista veckorna,
med engagemanget kring utförsäkringarna. Det borde ha hänt mycket
tidigare. Jag tycker också att vi borde fokuserat mer på modernitet,
framtidstro och storstadsfrågor och skapat tydligare kontraster mot
det konservativa i alliansens politik. Vi har en politik för framtiden
och vi har ett enormt starkt stöd av Sveriges unga, som är mer
samhällsintresserade än på flera generationer, och jag tror vi kan bli
bättre på att absorbera det engagemanget i valkampanjer.
Men det är, som alltid, lättare sagt än gjort. Det är ingen baggis att
vinna ett val mot en statsminister med de förtroendesiffror som
Reinfeldt har.
Vad ska du göra nu?
– Semester i Spanien sen tillbaka till New York. Resten av året ska
jag resa runt i USA och skriva, sen ska jag göra en del överväganden
kring andra uppdrag efter årsskiftet.
Fredrik Thambert