Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Vi är alltid livrädda”

Publicerad: 1 December 2015, 14:11

Jan Helin, publisher Aftonbladet.

Foto: Jonas Eltes

Aftonbladet är idag en första nyhetskälla för många. Men publisher Jan Helin erkänner samtidigt att de är livrädda för att bli omsprungna och att Expressen oftare är vassare med egna avslöjanden.


Ämnen i artikeln:

DigitaltAftonbladet TVParisFacebookAftonbladetExpressen.seExpressenTerrordåd

Resumé berättade idag på morgonen om Novus-undersökningen, beställd av SVT, som visar att Aftonbladet var den största första nyhetskällan om terrordåden i Paris. 15,1 procent valde Aftonbladet online, medan bara 2,5 procent valde konkurrenten Expressen.

Aftonbladets publisher Jan Helin är nöjd med utfallet av undersökningen och konstaterar att det framförallt är liverapporteringen som ger dem skjutsen.

– Det är ett kvitto på att vårt hårda jobb med strategin att etablera Aftonbladet som Sveriges primära nyhetskälla online fungerar. Det verkliga styrkebeskedet från Aftonbladet syns i den yngsta åldersgruppen där vi nästan är tre gånger större än Facebook och Expressen har noll procent, skriver Jan Helin i ett mejl till Resumé.

– Det här beror främst på att vi har lyckats förflytta en kultur från print till online, att vi blivit en lärande organisation där alla brinner för att vara både först och mest engagerande. Det ligger mycket kunskap om live online rapportering bakom det. Det viktigaste för oss är att konstatera att Facebook är nummer två i den här mätningen.

Finns det något ni kan förbättra till nästa gång?
– Ja, det finns det alltid. Vi går just nu igenom och utvärderar hur vi jobbade timme för timme. Jag är fortfarande inte helt nöjd med den totala användarupplevelsen, även om enskildheterna inom alla olika format är riktigt bra.

Känner ni er utmanade av stora Expressens tv-satsning?
– Det ska man alltid göra. Än så länge syns inte Expressen på radarn som online nyhetskälla i de här sammanhangen. Varken i våra egna mätningar och analyser eller i den här undersökningen från Novus. Expressen gör mycket bra, men online har de en bit kvar. Det syns tydligast i direkttrafiken in mot deras nyhetssida.

En hel del har konstaterat att Aftonbladet har en bit kvar till Expressens snabba nyhetsarbete. Det gäller bland annat intervjun med den nu frikände 22-åringen, som Expressen var först med. Robert Olsson, programdirektör SVT, konstaterar efter undersökningen att ”Expressen som senaste året gjort ett riktigt bra jobb med sin online-journalistik belönas inte alls för detta arbete av publiken i förhållande till Aftonbladet”.

Anser du att du håller jämna steg med er konkurrent?
– Expressen har naturligtvis inte varit bättre online. De har en rad problem där. Men de har inte ett problem med sitt egna grundläggande nyhetsarbete. Det är utmärkt och till mitt förtret är de ofta lite vassare med egna avslöjanden än oss. Vi jobbar på att stänga det gapet, det är en sund konkurrens. Precis som vi tittar på vad SVT gör för att få så höga värden från användarna som en nyhetskälla dit man går för att få veta mer och förstå.

Är ni rädda för att tappa positionen?
– Alltid livrädda. Det sitter en sund paranoia i våra väggar, vi vårdar den. Rätt hanterad ger den energi. Det är det som håller oss i topp.

Kan ni växa mer?
– Ja. Undersökningen visar att ungefär hälften av befolkningen primärt tar del av så här omskakande nyheter online. Resten är grovt sett broadcast. Det är online som kommer att växa. Inte broadcast, skriver Jan Helin.

Novus-undersökningen baseras på 1042 webbintervjuer bland allmänheten, i åldrarna 16-79 år.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.