Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Vi är inte tillbaka ännu"

Publicerad: 7 december 2011, 15:01

Michael Wolff

Foto: Anna Hållams

Han tog över ett bolag i kris. Och enligt Swedbanks vd Michael Wolf är varumärkesresan långt ifrån över. Det sade han när Resumés och Veckans Affärers event B2B Conversations hölls idag på Berns.


När Michael Wolff tog över Swedbank 2009 var det ett bolag i kris. Mycket har hänt sedan dess men fortfarande finns en hel del att göra.

Vad såg du utifrån på ditt uppdrag?

– En enorm oro framförallt. Det jag såg att vi gjort också var att trots att vi har en 190 år historia av att bygga samhälle, hade vi förvirrat oss på vägen, och försökt likna någon annan. Vi behövde komma tillbaka till våra rötter.

– Vi hade svårt att våga göra det vi är bra på, det blev en tendens i att ”följa john”. En av de första åtgärderna blev att vi behövde bestämma oss, vad är vi duktiga på och var är vi relevanta?

Michael Wolfs första tid, berättar han, blev att de tre första månaderna gå runt och prata med de anställda.

– Det föddes en tro då hos mig att vi behövde gå tillbaka till rötterna, vi behövde hitta hem igen.

Var började din resa?

– Med att föra samtal med alla. Om ett banksystem inte mår bra mår inte samhället bra. Det är allvarligt, och det måste vi samtala kring.

Hur upphetsad var stämningen under krisen internt?

– Den var konstruktiv om jag säger så. Men det som hjälpa oss mycket var att vi valde att bli transparanta. Lägga alla kort på bordet. Om vi inte har något att dölja får folk lättare att förhålla sig till oss var en tidig insikt.

Men hur jobbar man praktiskt i en sån situation?

– Vi hade olika team som jobbade på både varumärke och med krishantering. Så här i efterhand är inte kris dumt på alla sätt, för i en kris börjar man ifrågasätta saker.

– En åtgärd blev också att samla ledande befattningshavare internt runt ett bort varannan dag, och stämma av, vad visste folk, vad visste inte folk?

Thomas Backtemans initiativ, startade Michael Wolf också en blogg.

– Det blev ett verktyg genom att ge fakta, både internt och externt.

Hur lång tid trodde du det skulle ta att få tillbaka varumärket?

– Vi är inte tillbaka ännu. Vi är fortfarande präglade av det som varit.

Men har det gått fortare eller långsammare än du trott?

– Svår fråga. Vi är fortfarande på en resa där vi bygger en bank som ska vara närmare kunderna. Bli mer lokala, mer nära.

När det verkligen blåser, vad är det första du råder att man ska göra?

– Försöka förstå var man ska vara och var man är relevant. Våga föra samtal med allt och alla. Inte hoppas bara det går över. Vara proaktiv.

Michel Wolf, passade också på att avslöja detaljer kring hur det nya tecknade kommunikationsmanerét fungerat.

– Det har flugit bättre faktiskt i Stockholm än ute i landet.

– Personligen gillar jag kommuniaktionen otroligt mycket, det är en storytelling och en närvaro. Den är också sann och visar på vad vi är bra på och vår långa historia. Det ska mycket till innan vi ruckar på konceptet i första taget.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.