Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 2 februari 2012, 13:37
Lars Dahmén, vd för Sydsvenskan.
Foto: Sydsvenskan.
Orvesto Konsument kom idag med sina räckviddsiffror för den tredje mätningen för 2011. Sydsvenskan backar med 12,6 procent. Företagets vd Lars Dahmén är förvånad, men tycker att det är för tidigt att dra långtgående slutsatser: – Vi ser ingen motsvarighet i den dagliga utvecklingen. Så vi inväntar årsmätningen, säger han
Lars Dahmén hävdar att Sydsvenskan har en bra plan för hur upplagan ska utvecklas åt ett positivt håll.
Han tänker därför heller inte vidta några extraordinära åtgärder efter att Orvesto Konsument kommit med sin tredje och därmed sista mätning för 2011.
Denna visar att tidningen backar i räckvidd med 12,6 procent från 292 000 till 255 000:
– Vi fortsätter vårt långsiktiga arbete med den betalda upplagan, säger Lars Dahmén.
Sydsvenskans vd påpekar också att gratistidningen City Skåne, som ingår i Sydsvenskan-koncernen, ökar med 18 procent från 194 000-229 000 i räckvidd.
Lars Dahmén sticker dock inte under stol med att Sydsvenskan fortfarande brottas med stora förluster, men påpekar att han redan nu ser positiva effekter av att Sydsvenskan har sålt Skånemedia till Gota Media under förra hösten.
Det vill säga det behövs förre chefer, mindre kontorsyta att sitta på och liknande, vilket i sin tur sparar kostnader:
– Vår plan är att vi ska göra en operativ vinst under 2012. Vårt långsiktiga mål är en rörelsemarginal på 10 procent. Sedan måste man konstatera att konjunkturen är som den är, säger Lars Dahmén.
Du har fått säga upp ganska många personer sedan du kom in som vd i höstas. Hur ser du på det?
– Ägarna har varit tydliga med att de ville ha en förändring. Sydsvenskan är en av Sveriges starkaste morgontidningar och då måste den också kunna leverera ett bra resultat. Men man får inte glömma att det tar tid innan vissa åtgärder får full effekt, säger Lars Dahmén.
Resume.se kunde igår berätta att Sydsvenskan precis slutfört de centrala förhandlingarna kring ett uppsägningspaket. Tillsammans med de som tidigare har accepterat avgångsvederlag innebär det att totalt 79 tjänster försvinner – Sydsvenskan hade 400 medarbetare innan neddragningen.
Lars Dahmén tycker dock att det finns en rad positiva tecken trots den ekonomiska turbulens som råder. Ett sådant är att webben går som tåget för Sydsvenskan:
– Vi ligger just nu på en bra bit över 400 000 unika besökare per vecka, säger Lars Dahmén.
Han uppger också att Sydsvenskans linje ligger fast. Det vill säga Sydsvenskans huvudprodukt är tidningen, medan onlinedelen och gratistidningen City Skåne utgör kompletterande delar av verksamheten.
Det är inte ett gammaldags tänk då? Många talar om att det stora skiftet till webben är på gång i medievärlden
– En betald morgontidning som landar direkt på läsarens frukostbord är ett starkt koncept. Det finns inget annat medieslag som kan konkurrera med detta, säger Lars Dahmén.
Karl-Johan Byttner