Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

"Vi är väldigt, väldigt nära nu!"

Publicerad: 19 November 2009, 14:37

Målet är närmare än vad han vågat hoppats på. Bonnier-ägda förlustprojektet City kommer inom kort att vara en break-even-affär, lovar Daniel Frodin, Citys ansvarige utgivare. – Vi har redan nu nått vår budget för november, säger han


Ämnen i artikeln:

Daniel FrodinCityBonnier

Daniel Frodin ser svarta siffror runt hörnet.

En lågkonjunktur som är på väg att återhämta sig. En tydlig och unik redaktionell satsning.
Och effekterna av ett tufft sparpaket.   Tillsammans tre samverkande faktorer som får Daniel Frodin att se ljust på Citys framtid:
– En vändning i annonsmarknaden brukar märkas först hos gratistidningarna. Metro kommer säkert att se samma effekt. Vi har slagit en redan tufft satt budget under i stort sett hela hösten. Det ser också väldigt bra ut i bokningarna inför nästa år, säger Daniel Frodin som i somras fick ta över ansvaret för Bonniers största förlustprojekt.

Uppdraget var tydligt: vänd trenden. Och enligt Daniel Frodin är han på god väg. Tidningen redan nått novembers budget.
– Oktober var också tio procent bättre än budget, säger han.

Han vågar till och med utlova att tidningen inom kort är en break-even-affär, vilket skulle vara ett trendbrott.
– Vi är väldigt, väldigt nära nu, säger han.

Daniel Frodin sticker inte under stol med att sparpaket varit avgörande för vändningen. 33 tjänster försvann på ett bräde i somras när tidningen flyttade över till Bonnier Tidskrifters domäner.  
– Självklart. Med den slimmade bemanning vi har får vi tillsammans med en bättre försäljning en effekt som slår direkt på rörelseresultatet.

Daniel Frodin tror också att en bidragande förklaring är att tidningen nu profilerar sig ännu starkare mot Stockholmsläsaren och att annonsörerna lärt sig använda tidningens tvådagars-utgivning, både i korta och långa kampanjer. Även försäljningen via annonspaketen går bra, intygar han.
– Vi är en allt viktigare partner för lokala annonsörer som till exempel ICA. Jag är också övertygad om att vår satsning på ett 100-procentigt eget redaktionellt material stärker oss i konkurrensen. Vi har inget byråmaterial i tidningen. Det ger oss ett unikt tilltal, vilket både läsare och annonsörer gillar.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Daniel FrodinCityBonnier

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.