Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Vi blev förbluffade”

Publicerad: 8 mars 2011, 12:44

Företaget Middagsfrid, som leverarar matkassar till dörren, fick ett rejält uppsving på sajten efter senaste Solsidan-avsnittet. Effekten syntes efter att premiumavsnittet släppts på TV4 Play – inte när det sändes i tv. – Vi blev förbluffade över ökningen, säger Victor Theander, operativ chef på Middagsfrid, till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

SolsidanTV4

Här nämns Middagsfrid i senaste avsnittet av Solsidan.

Resume.se har tidigare skrivit om produktplacering i TV4:s succéserie Solsidan.

Men den här gången handlade det inte om betald smygreklam. Företaget Middagsfrid kände inte till att man skulle omnämnas i programmet.

Det var när fruarna i mammagruppen träffades och lagade mat tillsammans och snackade skit om varandra som Middagsfrid kom på tal.

– Då var det någon av mammorna som nämnde att de hade börjat med Middagsfrid och att det var superskönt och jättebra och alla andra åååhhh vad smart. Det här var inget som Middagsfrid kände till i förväg och inte heller jag, som arbetar med deras PR. Det här var alltså ingen köpt placering utan uppenbarligen en del av Felix Herngrens manus, säger Claes Delin på pr-byrån 88 grader.

Victor Theander, operativ chef på Middagsfrid, berättar att han fick en smärre chock på morgonen efter när han tittade på trafiksiffrorna för sajten.

Middagsfrid noterade ”all time high” i antal unika besökare på hemsidan med nära 4 000 (exakt 3 957) jämfört med knappt 2 000 en vanlig dag. Det tidigare rekordet, som kom i samband med en massiv reklamkampanj, låg på 3 922 besökare på en dag.

– Vi blev förbluffade. Vi brukar alltid kolla besökssiffrorna i Google Analytics och graferna visade en helt oförklarlig jätteökning, och det var trafik från hela Sverige, säger Victor Theander.

– Sedan uppfattade vi på Twitter att vi hade varit omnämnda i programmet och då insåg vi att ökningen berodde på det.

Viktigt att notera är att den stora ökningen kom efter att premiumavsnittet släppts på TV4 Play en vecka innan det sändes på tv. Det var då den stora effekten kom, inte i samband med att programmet sändes i tv.

– Vår hypotes är att man då bara är ett klick bort när man har datorn framme.

Middagsfrid noterade också en kraftig ökning av besökare från iPad.

Vad trafikökningen innebär för försäljningen återstår att se.

– Men det här skapar i alla nyfikenhet, det kan man definitivt säga, säger Victor Theander.

Den typen av människor som skildras i Solsidan är väl också er målgrupp?
– Solsidan är definitivt en målgrupp, rent generellt är målgruppen dubbelarbetande föräldrar med minst ett hemmavarande barn.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

SolsidanTV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.