Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Vi fortsätter kampanjen"

Publicerad: 20 september 2010, 06:30

Över 100 000 personer ställde sig bakom Aftonbladets kampanj ”Vi gillar olika” i går. – Tråkigt, men väntat att SD tog sig in i riksdagen. Det är nu ännu viktigare att ta ställning för mångfald. Därför kommer vi att fortsätta kampanjen, säger Jan Helin till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetJan Helin

Jan Helin. Foto. Resumé.

Över 100 000 läsare ställde sig bakom Aftonbladets kampanj ”Vi gillar olika” och över 35 000 har också hittills gillat kampanjsidan på Facebook, skriver Aftonbladets chefredaktör Jan Helin i sin blogg.

Efter ert statement i går – hur ser du på att SD kommit in i riksdagen?
– Tråkigt, men väntat. Det är nu ännu viktigare att ta ställning för mångfald. Därför kommer vi att fortsätta kampanjen.

Har media något att göra med SD:s framgångar?
– Kanske. Men jag tror det är viktigt att förstå att det finns viktigare diskussioner att föra om SD. Det är ett nationalistiskt parti som bärs av en ideologi som hävdar att det bara kan finnas ett sätt att vara svensk på i Sverige. Om den idén får fäste i ett multietniskt samhälle som Sverige så blir det djupt otäckt.

Är du nöjd med hur ni hanterat SD publicistiskt?
– Ja. Jag har haft en tydlig hållning. Jag vill inte vara en del av deras propaganda som för fram konspirationsteorin att islam håller på att ta över västvärlden. Det är exakt samma retorik som när partiet var antisemitiskt. De har bara bytt förtecken. Därför publicerar jag inte deras annonser.
Jag stoppar dock inte deras åsikter. Därför publicerade jag bland annat en kontroversiell debattartikel av Jimmie Åkesson som ställde deras värdegrund i naket ljus. Jag gör skillnad på propaganda och debatt.

Har ni gett dem för stor uppmärksamhet - tror du att det blivit skillnad om ni valt att tysta ner SD?

– Kanske. Men jag tycker vi i media på riktigt ska fundera på om det finns viktigare frågor kring SD att diskutera än hur vi själva agerar. Det är en självupptagen, ängslig debatt som slutar i trams som "Jan-Helin-effekten". Vi har ett allvarligare läge nu.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

AftonbladetJan Helin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.