Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

"Vi har större räckvidd i mobilen än Expressen i print"

Publicerad: 11 Januari 2011, 14:38

Aftonbladets chefredaktör Jan Helin köper inte att Expressen är större: – De mäter tre tidningar och redovisar som en. Vi har större räckvidd i mobilen än Expressen i print.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetExpressenJan Helin

Jan Helin.

Enligt Sifo Orvestos decembermätning har Expressen med editionerna GT och Kvällsposten 24 000 fler läsare än Aftonbladet.

– Det är ett trolleritrick att slå ihop de tre tidningarna, säger Jan Helin. Expressen mörkar sina egna siffror. Men vi ser av Nielsenmätningar att GT och Kvällsposten är rätt stabila, medan både vi och Expressen presterar likvärdigt och minskar trendmässigt.

– Under de fyra åren 2006 till 2009 minskade Expressens räckvidd med 18 procent, vår minskade med 15 procent.

Jan Helin vill hellre räkna totalräckvidd då webb och printläsning slås samman:

– Vi hade 2,6 miljoner läsare i november. Det är över en miljon fler än Expressen, GT och Kvällsposten hade i totalräckvidd. Och vår räckvidd i mobilen ligger mellan 500 000 och 600 000, vilket är fler än Expressens når i print.

Men ser du något skäl till att Expressen ska äta tårta i dag?
– Ja, för att deras kulturskribent Nils Schwartz i går fick vårt Axel Liffner-stipendium. Fajten mellan oss är rolig, men jag köper inte att de gått om. Man ska inte blanda äpplen och päron.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.