Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 30 Januari 2009, 08:31
Schibsted vinstvarnar och släpper nytt sparpaket. Annonstapp för SvD och upplageras för Aftonbladet. – Vi måste naturligtvis se över vår kostnadsbild igen, säger Gunnar Strömblad, vd för Schibsted i Sverige.
Gunnar Strömblad. Foto: Erik Esbjörnsson
I början av januari aviserade Schibsted nya besparingar – i dag meddelades det att det handlar om 300 miljoner kronor.
Samtidigt kom Schibsted med en vinstvarning för fjärde kvartalet som gått sämre än befarat.
Enligt Gunnar Strömblad är det framförallt Aftenposten i Norge som har problem. Han menar att det inte är något akut läge för den svenska verksamheten.
– Den svenska verksamheten har ändå hållit emot ganska bra under fjärde kvartalet. Att SvD skulle tappa bostads- och platsannonser var väntat, säger han om SvD:s annonsfall på sju procent under fjärde kvartalet.
– Aftonbladets upplaga är i grunden en strukturfråga.
– Nätverksamheten håller emot bra precis som vi räknat med, säger Strömblad och nämner Blocket som ett exempel på en sajt som klarar lågkonjunkturer.
Gunnar Strömblad säger att det pågår ett arbete ute på företagen för att se över kostnadsbilden. Enligt Strömblad gäller det nu att avvakta och följa utvecklingen noga och ha en god beredskap.
Rapporten kommer senare i februari och i nuläget är det oklart hur sparpaketet slår mot den svenska verksamheten.
Hur blir det med besparingar för SvD och Aftonbladet?
– Det finns inga målsättningar uppsatta för det i dagsläget.
Magnus Helander