Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 22 November 2013, 09:28
Pressbyrån hävdar att snacket om tidningsdöd är överdriven. Man ser en ökad försäljning av ambitiösa specialmagasin. Enligt Sifos Orvesto-undersökning lägger svenskarna mer tid på att läsa tidskrifter, jämfört med 2006.
– Vi ser en ökad försäljning av specialmagasin, såväl svenska som utländska men framförallt bland de engelska titlarna. Det i sig är inte så konstigt då USA och Storbritannien har en betydligt större marknad och då lättare att producera snygga, välgjorda publikationer, säger Jonny Lönn, produktchef hos Pressbyråns ägare, Reitan Servicehandel, i ett pressmeddelande.
I pressmeddelandet hänvisas det även till Sifos Orvesto-mätning av människors läsvanor. Den visar att magasin och tidskrifter är långtifrån så döende som många har trott.
Enligt undersökningen läser numera 91,8 procent av alla svenskar mellan 16 och 80 år minst en tidskrift i veckan och lägger ungefär 42 minuter i snitt på att koppla av med sin tidning i hemmet. Det är en ökning från de 40 minuter som var 2006 års resultat.
De fem starkaste anledningarna till att människor köper ett magasin, sneligt Sifo-undersökningen:
1. Tidskriften är välskriven
2. Tidskriften är en källa till ny information
3. Tidskriften har ett gott rykte
4. Tidskriften är trovärdig
5. För att läsa/koppla av när jag har tid för mig själv.
Magnus Helander