Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Vi ska bli finansbranschens Resumé”

Publicerad: 8 Februari 2012, 12:54

Jonas Wiwen-Nilsson.

Foto: Andreas Rågsjö Thorell.

Med ett 75-procents ackord, halverad redaktion, nya produkter och ny målgrupp tror huvudägaren och vd Jonas Wiwen-Nilsson på en framtid för Realtid. – Vi ska bli finansbranschens Resumé med en extremt kapitalstark målgrupp.


Ämnen i artikeln:

Jonas Wiwen-NilssonRealtid.seRealtid

Nästan ett år har gått sedan Realtid begärde företagsrekonstruktion. Vd och störste ägare med drygt 20 procent Jonas Wiwen-Nilsson konstaterade då ödmjukt att affärsmodellen inte fungerat. Det gick inte att vara bred affärssajt i skuggan av di.se och E24. Inte ens fräck journalistik hjälpte, bannerannonserna uteblev.

Den 19 januari godkände Stockholms tingsrätt ett 75-procentigt ackord på Realtids skulder. Ackordslikviden på två miljoner kronor ska betalas före 1 maj.

– Det ska vi klara med hjälp av en emission, säger Jonas Wiwen-Nilsson. Vissa skulder omvandlas till aktier, men vi tar också in nytt kapital.

Under rekonstruktionsåret har Realtid genomgått en total omgörning:

– Vi har bantat redaktionen från nio till fyra tjänster och sänkt våra fasta månadskostnader från en miljon till 350 000. Vi har nischat oss mot finansmarknaden, till exempel banker, finanshus, mäklarföretag, affärskonsulter och affärsjurister. Vi har lanserat lönsamma event och kommer i mars med en temabaserad kvartalsvis Industrirapport i print.

Trafiken till sajten har minskat något efter nischningen mot rena finansnyheter, men ligger fortfarande kring 60 000 unika i veckan. Jonas Wiwen-Nilsson är nöjd med nivån:

– Vårt universum ligger kring 100 000. Vi har tappat de läsare "vi inte ska ha", alltså de som ligger långt utanför målgruppen.

Under hösten har Jonas Wiwen-Nilsson och chefredaktören Per Agerman besökt de flesta stora företag i målgruppen för att förklara sin nya inriktning.

– Vi har också startat event i form av sponsrade finansbarer, säger Per Agerman. I år har vi planerat för sju barer. Vi jobbar nu med vår första printprodukt, Industrirapport, som är annonsfinansierad och ska tryckas i 5 000 ex. Första temat är M&A. Det ska inte bli en tråkig sifferlunta, snarare ett högkvalitativt affärsmagasin.

Realtid hade, på gott och ont, ett rykte om att vara lite för fräcka för sitt eget bästa. Nu är sajten välkammad, på gränsen till tråkig:

– Jag tycker vi har lyckats behålla en vass nyhetsjournalistik, säger Per Agerman. Och vi har faktiskt infört lifestyle med krönikören Fredrik af Klercker. Visst har vi varit fräcka, men alltid tagit ett redaktionellt ansvar. Och under hösten har vi gått med i Pressens Opinionsnämnd.

Jonas Wiwen-Nilsson ser också fördelar med Realtids rykte:

– Vi har vågat vara obekväma och det har gett oss ett spännande varumärke. Den sämre delen av vårt bagage har det gått förvånansvärt snabbt att bli av med.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.