Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Vi ska bli Vogue för onlinevärlden”

Publicerad: 18 Maj 2012, 12:15

New York-bon Christian Remröd.

Foto: H William Alexander Nordh

Christan Remröd började med att sälja strumpor i trappuppgångar i Rinkeby. Nu har han och modeikonen Elin Kling precis sålt den amerikanska delen av bloggverksamheten Fashion Networks till Fairchild Fashion Media – ett dotterbolag till det legendariska förlaget Condé Nast, som ger ut tidningar som Vogue och Vanity Fair.http://resume-cms.bonnierdigitalservices.se/ui/CMS/edit/default.aspx?id=6


Ämnen i artikeln:

Christian RemrödElin Kling

Christian Remröd byggde upp Playaheads försäljning via eget bolag i egenskap av säljchef fram till och med försäljningen till MTG.  Han rekryterades också till Icon Medialab av Håkan Nordh – en affärskollega som han arbetar nära än idag.

Christian Remröd driver idag ett antal bolag – alltifrån Braband, som är en tjänst för filtrera bort olämpligt innehåll vid surfande och Starblogs, som erbjuder ett digitalt mikrobetalningssystem för bloggar till säljbolaget Camenor och bloggverksamheten Fashion Networks, där bland annat han och Elin Kling precis har sålt av den amerikanska delen till Fairchild Fashion Media.

Köparen är ett dotterbolag till förlaget Condé Nast, som bland annat ger ut Vogue och som figurerade i Hollywood-filmen Djävulen bär prada, där Meryl Streep porträtterade den legendariske Vogue-chefredaktören Anna Wintour.

Christian Remröd placeras i Fairchilds lokaler i och med försäljningen.

Vad har du fått för intryck av folket vid Condé Nast då? Det var kanske inte den allra trevligaste bilden som visades i Djävulen bär Prada?
– Jag tycker att verkar vara bra och duktiga människor med höga ambitioner, säger Christian Remröd.

Vad kommer sig ditt entreprenörsintresse av?
– Då man är uppvuxen med en ensamstående mamma får man inte allt man vill ha. Jag sålde alltifrån strumpor och kakor till tv-spel. Jag var också alltid intresserad av att hitta på saker, säger Christian Remröd.

Han har också drivit en restaurang vid Östermalm, en juvelerarbutik och en musikförlagsetikett.

Christian Remröd läste vid Mediegymnasiet i Nacka, han läste aldrig vidare på universitet eller högskola – han har dock läst kvällskurser på Bergs och Forsbergs.

Nej, för Christian Remröd väntade andra ting. Han jobbade bland annat med Playahead mellan 1999-2007.

Hur hinner du egentligen med allt. Dygnet har bara 24 timmar?
– Ja, vad ska man säga. Det gick, säger Christian Remröd.

Han blev också tillförordnad vd för Stureplan Medier under en period där Elin Kling drev bloggen Styleby på webbplatsen Stureplan.se. Det var också där som han för första gången träffade henne:

– Jag tyckte att Elin stod för det här med den nya smarta tjejen som kom från Mariestad och inte bara talade om Gucci, utan även om affordable fashion, Jag blev imponerad, säger han.

Han menar att en av framgångsfaktorerna för Fashion Networks är att man har lyckats med att kollektivt lyfta upp bloggandet till en högre nivå. Han är själv inte särskilt modeintresserad:

– Jag köper mest kläder på rea. Jag skulle nog säga att jag har haft samma klädstil i typ tio år, säger Christian Remröd.

Så det kunde lika gärna handlat om skruvar och muttrar med andra ord?
– Det känns som för mycket siffror och pärmar så det skulle nog inte passa mig så bra, säger Christian Remröd.

Han vill inte berätta hur mycket han och de övriga ägarna har fått för att sälja den amerikanska delen av Fashion Networks till Fairchild Fashion Media, men ägarförhållande är i alla fall att han och Elin Kling ägde 45 procent, Erik Thorstensson och Jens Grede ägde 45 procent och resterande 10 procent hade den kinesiske affärsmannen Clive Ng.

Men det är alltså bara Fashion Networks amerikanska verksamhet som är såld. Inte den svenska verksamheten, där Really Camenor Holdings äger tre fjärdedelar.

Du låter ändå lite som den stora vinnaren?
– Vi är alla stora vinnare.  Vi har kort tid lyckats lansera oss i USA, vilket jag tycker är ett bevis på den svenska entreprenörsandan. Nu väntar hårt arbete, säger Christian Remröd.

Fashion Networks har idag sex bloggare knutna till sig, varav Elin Kling är ett av de stora dragplåstren.

Christian Remröd har inga planer på att starta bloggar en masse:

– Vi ska inte bli någon bred modebloggportal, men det är lite kul att vi skämtsamt har sagt att vi ska bli Vogue för onlinevärlden med tanke på vår köpares släktskap med Condé Nast, säger Christian Remröd.

Han berättar också att han inte själv är inne och detaljstyr bloggarna, utan att upplägget går ut på att Fashion Networks har ett övergripande redaktörskap, medan respektive bloggare får ansvara för innehållet:

– Vi har alltid sett oss som ett eko-system online och det var också den tanken vi byggde den amerikanska verksamheten på då vi lanserade den för cirka ett år sedan, säger Christian Remröd.

Han förklarar också att Fashion Networks inte bara erbjuder bloggar, utan har bland annat en webbplats där man kan diskutera hur man bör upp olika plagg, en sajt för försäljning av vintage-kläder och ett klädmärke Nowhere tillsammans med Nelly.

Han berättar att förhandlingarna med Fairchild Fashion Media pågått under flera månader och att han räknar med att jobba kvar i USA:

– Jag har fått en väldigt lång titel som är omöjlig att komma ihåg, men jag fokuserar på min roll i det amerikanska bolaget, säger Christian Remröd.

Din titel är General Manager för Fashion Networks International och Creative Business Development Director.
– Ja, just det, säger Christian Remröd.

Han räknar med att Fashion Networks svenska verksamhet omsätter 16 miljoner kronor i år. Hans gamle vapendragare Håkan Nordh blir operativt ansvarig för den svenska verksamheten tillsammans med säljchefen Magnus Fenger-Krog.

Fashion Networks för även diskussioner med potentiella köpare av den svenska verksamheten:

– Jag kan väl säga så här att vi för närvarande för diskussioner på ett väldigt stadium, säger Christian Remröd.

Han gillar New York eftersom folket där är öppna för att släppa in en i nya bekantskaper men han kan samtidigt sakna Sverige:

– I New York är folk hela tiden på väg någonstans och jag saknar lugnet och grönskan i Sverige, säger Christian Remröd.

Men du har Central Park i New York?
– Jo, fast vi bor ju i West Village, säger Christian Remröd.

Han har bara hunnit vara hemma tre gånger sedan familjen flyttade till New York. Då handlar mest om att tillbringa tid i Sörmland.

Han berättar att han spelat basket i ett decennium i unga år och att han precis köpt ett par basketskor för att spela i New York, där basket är en utbredd sport:

– Jag var ringrostig och hade problem med flåset, men det gick ändå förvånansvärt bra, säger Christan Remröd.

Han tror att Fashion Networks är ett företag som tjänar ofantligt mycket mer pengar inom fem år.

Du bor i New York och Elin Kling bor också där. Händer det att du hänger med henne och får shoppingtips?
– Jag tror faktiskt att Elin är bättre på dam- än herrmode. Hon är nog den första som skulle erkänna att hon inte har koll på herrmodet, säger Christian Remröd.

Varför tror du just att modebloggar går så bra. Man brukar snacka om att tjejer blir mindre deprimerade av att gå ut och shoppa kläder?
– Jag får fråga min fru.

Det går några sekunder:

– Hon säger att hon shoppar när hon är glad, när hon är ledsen och när hon är upprymd. Det vill säga hon shoppar jämt, haha, säger Christian Remröd.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Christian RemrödElin Kling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.