Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Vi ska utnyttja hennes pr-talanger”

Publicerad: 3 april 2012, 09:53

Lili Assefa.

Foto: Julie Nilsson.

Pr-drottningen Lili Assefa går in och köper 25 procent av modebolaget Whyred. Men trots att Lili Assefa själv uppgett att hon betalt "mer än en miljon och mindre än tre miljoner" vill inte företagets vd, Claes Ströby, kommentera värderingen av bolaget: – Jag var inte med vid intervjun och jag kommenterar inga siffror, säger han.


Ämnen i artikeln:

Lili AssefaCarola HäggkvistWhyred

DI kunde idag berätta att Whyreds huvudfinansiär riskkapitalbolaget Ekstranda, och finansmannen Sven-Olof Johansson har valt att lämna bolaget.

Pr-drottningen Lili Assefa, som bland annat sköter pr för Carola Häggkvist och Laila Bagge har köpt in sig i en fjärdedel av Whyred, medan Brandsmart of Sweden äger en resterande del av bolaget.

Claes Ströby äger halva Brandsmart of Sweden ihop med Karl-Anders Torbrant.

I DI-intervjun framgår att Lili Assefa har lagt minst en miljon och  max tre miljoner kronor för 25 procent av Whyred. Men Claes Ströby vill  inte kommentera detta:
– Jag kommenterar inga siffror, säger han.

Whyred har inte bara brottats med att tunga ägare väljer att lämna  bolaget, utan Patriksson Communication har också stämt företaget på 2,2  miljoner kronor för utebliven betalning av pr-tjänster.

Claes Ströby vill inte kommentera bråket med den tidigare  Whyred-delägaren Lena Patriksson Keller, som har grundat Patriksson  Communication.
– Jag har träffat Lena och hon är en fantastisk  person. Jag har aldrig varit inblandad i bråket och det tillhör  historiken. Så jag kan bara bekräfta att Whyred och Patriksson har grävt  ned stridsyxan, säger Claes Ströby.

Han uppger att han nu bara vill titta framåt.

Hur ser du på att finansmannen Sven-Olof Johansson valde att hoppa av som ägare i Whyred?
–  Jag vet inte riktigt om man kan säga att han hoppade av, utan vi har  köpt inkråmet från deras bolag och jag kan inte svara på vad som ligger  bakom hans beslut att sälja, säger Claes Ströby.

Ekstranda har också sålt av sin del?
– Det är också en naturlig följd av att man väljer att sälja av inkråmet, säger Claes Ströby.

Han uppger att Whyred nu är i full färd med att relansera bolaget.

Första uppgiften blir att skapa ett positivt kassaflöde.  Förhoppningen är att kunna nå svarta siffror inom den närmaste  6-12-månadersperioden.

Fokus ligger hemmamarknaden, det vill säga Norden, samt även Benelux-länderna och Storbritannien:
–  Det är naturligtvis intressant med andra marknader, men det är viktigt  att det ligger i linje med hur vi jobbar med vår kollektion. Vi måste ha  rätt fokus så att vår chefsdesigner Roland Hjort får fullt utrymme att  lägga energi på rätt saker, säger Claes Ströby.

Vad tror du att Lili Assefa kan tillföra bolaget?
–  Pr-mässigt är hon ju uppenbarligen en talang. Sedan har vi fortfarande  en hemläxa att sätta oss ned och fundera över hur vi ska jobba framöver.  Men det vore ju både synd och skam om vi inte utnyttjade hennes  pr-talanger, säger Claes Ströby.

Han har själv ett förflutet inom retail-branschen och var bland annat  med om att ompositionera NK i Göteborg tillsammans med varuhuschefen.

Han sålde av 1/3 av verksamheten via sina bolag Skandinaviskt Herrmode och Skandinaviskt Dammode till RNB år 2005.

Han har därefter arbetat med att hjälpa olika bolag att få ordning på  sin verksamhet. Han har bland annat blivit inkopplad som vd för Room.

Han har därefter varit delägare i Brandsmart of Sweden under två år.

Hur ska ni kunna nå break-even?
– Dels satsar vi  på wholesale-verksamhet igen, dels tittar vi på om vi kan göra  besparingar någonstans. Vi går också igenom hela processen med vår  kollektion, säger Claes Ströby.

Whyred räknar inte med att etablera sig på några nya marknader inom den närmaste tiden.

Bolaget har heller inte några omedelbara planer på att plocka in  ytterligare externa ägare, men Claes Ströby vill ändå lägga in en  brasklapp:
– Om du frågar mig som vd vill man alltid ha en så stor  plånbok som möjligt, men det är ändå en ägarfråga som kräver en  bolagsstämma och ett konstituerande styrelsemöte. Men om någon vill gå  in med pengar är vi naturligtvis alltid öppna för en diskussion, säger  Claes Ströby.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.