Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Vi skriver bok om influencers – hör av dig!

Publicerad: 2 Mars 2020, 08:37

Yasmine Winberg och Julia Lundin, redaktörer på Resumé Insikt, släpper bok i höst.

Foto: Janne Naess

Resumé Insikts redaktörer Yasmine Winberg och Julia Lundin skriver bok om influencers som släpps i höst. Är det något speciellt du vill läsa mer om?, undrar de i Redaktionsbloggen.


Ämnen i artikeln:

Yasmine WinbergJulia LundinInfluencerFejkföljareDigitala kanalerInfluencersKartläggningAnnonsörerBloggarGranskningIsabella LöwengripSociala medierInfluencer marketing

Det är den 20:e oktober 2005. Om exakt 18 minuter är det midnatt. Isabella Löwengrip, eller ”Blondinbella” som hon kallar sig, känner hur paniken stiger i takt med att sekundvisaren rör sig framåt. Hon vill inte fylla 15 år, trots att hon redan flyttat hemifrån. Ångesten över att vuxenvärlden står på glänt gör sig påmind. För nu kan hon, som hon uttrycker det, ”alltid skylla på att jag är 14 om jag gör något fel.”

Knappt en månad tidigare skrev hon sitt allra första inlägg någonsin. Att starta blogg kom naturligt. Hon hade skrivit dagbok på både Playahead och Lunarstorm, så hon visste vad hon gav sig in på. Men det var inte helt enkelt att välja bloggnamn. ”Godisbella” lät ju roligt och bra, men det var upptaget. Till sist fick det bli ”Blondinbella”.

Det här kan sägas vara startskottet för den svenska influencerbranschen. I efterhand har Isabella Löwengrip, som alla vet vid det här laget, både haft med- och motgångar. Med åren har hon tvättat bort sitt smeknamn, varit föremål för otaligt antal artiklar och själv erkänt att hon startade sin karriär genom att skarva på sanningen.

Men hon har ständigt lyckats hålla sig aktuell.

Sedan Isabellas genombrott har influencer marketing blivit en miljardindustri. Det har runnit otroligt mycket vatten under broarna och ett helt nytt landskap har vuxit fram. Influencers sitter i dag på makt och styrs av pengar, samtidigt som de formar vår unga generation som skapar sin världsbild utifrån vad de ser på Instagram, snarare än vad de läser i en papperstidning. Politiker granskas som aldrig förr, men influencers, som kan ha miljoner och åter miljoner ögon som följer varje steg de tar behandlas fortfarande som kändisar på röda mattan.

Vi har länge granskat influencerbranschen på Resumé: industrin som omges av saker som fejkföljare, smygreklam och konverteringstörst, samtidigt som den är väldigt fascinerande med entreprenörer och nya förebilder. Detta har varit välbehövda nedslag men också just nedslag. Det samlande perspektivet är svårt att få till i artikelform. Nu gör vi ett försök att knyta ihop säcken genom att skriva en bok om alltifrån fenomenets framväxt till hur makten påverkar samhället. Den kommer att ges ut på förlaget Atlas i höst.

Just nu går helgerna åt till att skriva men allt blir alltid bättre med input. Vi försöker hålla ett perspektiv som talar till allmänheten, men vi vill också att branschen ska lära sig något nytt och få fördjupad kunskap i ämnet. Vi vet vad vi vill skriva, men vi vill också höra om vad ni vill läsa. Är det något specifikt vi borde titta närmare på som rör detta? Några områden ni vill att vi ska reda ut? Mejla oss gärna med tankar. Vi finns på julia.lundin@resume.se och yasmine.winberg@resume.se.

Detta är ett inlägg från Resumés nya redaktionsblogg.

Julia Lundin & Yasmine Winberg, redaktörer Resumé Insikt

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.