Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Vi slår de stora mediebyråerna på fingrarna"

Publicerad: 18 augusti 2008, 07:41

Johan Drakenberg, med 19 år på Carat i bagaget, blir vd för Hellevik-familjens säljbolag Branschmedia. Uppdraget: göra bolaget till en print-inriktad mediebyrå. – Vi slår de stora mediebyårerna på fingrarna på printkunskap, säger Drakenberg till Resume.se.


Johan Drakenberg. Foto: Anna Andersson.

Branschmedia har drivits av Arne Hellevik som nu lämnar över till sonen Christian. I samband med detta har en vd rekryterats – Johan Drakenberg, tidigare printchef på Carat och marknadschef på SvD.

De senaste åren har han varit fri konsult på Drakenberg Media, i dag gör han sin första arbetsdag på Branschmedia där han basar över sju anställda.

Han låter mycket entusiastisk över sitt nya jobb. Han ska göra om Branschmedia från ett säljbolag för nöjes- och kulturannonser till en modern mediebyrå för print. Siktet är inställt på att locka de mindre tidningsannonsörerna.

– Det finns otroligt mycket att göra med de mindre annonsörerna, säger Drakenberg och fortsätter:

– Branschmedia har otroligt bra kunskaper om pressmedier och väldigt bra kontakt med kunderna. Vi slår de stora mediebyråerna på fingrarna på print.

Målet är att växa, men det behöver inte gå särskilt snabbt.

– Jag har varit van vid rapporthysteri tidigare. Jag har inga krav på mig från Christian (Hellevik) att växa i snabb takt. Vi ska modernisera detta, men växa långsamt och fortsätta ha sund ekonomi, säger Drakenberg.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.