Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Vi spelade in hos H&M av teknikskäl”

Publicerad: 1 November 2013, 08:55

Daniel Lindström, modechef på Café.

Foto: Carina Ljungdahl.

Resumé kunde igår berätta att eliten inom modejournalistiken har deltagit i H&M:s nya podd H&M Audio Fashion Show inför lanseringen av designern Isaebel Marants kollektion. Resumés analytiker Olle Lidbom tycker att det hela är hårresande. Cafés modechef Daniel Lindström hävdar att man inte har tummat på den journalistiska integriteten.


Ämnen i artikeln:

CaféAllerH&MSofis Mode

”Det skjuter all framtida bevakning av H&M i sank.”

Så löd domen  från medieanalytikern Olle Lidbom angående att eliten inom  modejournalistiken spelat in en podd i H&M:s egna lokaler för att gå  igenom klädjättens kommande kollektion.

Cafe´s modechef, Daniel Lindström, håller dock  inte med om påståendet.
– Alla som är där är extremt pålästa och vi  har gått igenom kollektionen flera dagar. Lyssnar man på podden hör man  också att vi är kritiska flera gånger. Så vi har agerat precis som man  gör då man gör redaktionella modejobb i tidningar som Café, säger han.

Han  berättar också att man ställde ett tydligt krav för att spela in podden  och det var att det redaktionella inte får förknippas med reklam.

Daniel Lindström uppger också att man spelade in i H&M:s lokaler av teknikskäl.
–  Vi har inte haft tekniska möjligheter att spela in en podd hos Aller  Media. Det är dock inte så att vi sitter i knäet på H&M, utan vi  tipsar precis som sätt som vi skriver om modeplagg i tidningen. Det vill  säga det här ett bra köp, det här kanske är ett mindre bra köp, säger  han.

Han uppger också att podden var lite av ett test för att prova om det skulle funka med en podd om mode.

Olle  Lidbom tog bland annat upp att det här aldrig skulle ske inom ett annat  segment av journalistiken. Han tog ju bland annat upp biljournalister?
– Biljournalister blir ju bjudna på olika resor för att testa bilar lite varstans. Jag  har inget att skämmas över, utan vi sätter alltid läsaren i första hand  och det har vi även gjort då vi gör vår podcast, säger Daniel Lindström.

Olle Lidbom anser att podden visar på ett notoriskt dåligt omdöme?
–  H&M är ett av de varumärken som vi använder mycket i Café i vårt  redaktionella arbete då kläderna berör många och finns i mängder av  butiker, men det är också ett av de varumärken som annonserar i särklass  minst, säger Daniel Lindström.

Han är dock beredd att hålla med Olle Lidbom om att det behövs mer riktig modekritik i Sverige.

–  Jag har hållit på med det här sedan 1999 och jag skulle gärna se en  kanal för mer kritisk granskning. Man ser ju inte kritiken i amerikanska  Vogue exempelvis, utan den hamnar ju mer i morgontidningarna, säger  Daniel Lindström.

Han poängterar att även om det finns en brist på kritiska  pennor inom modejournalistiken är det inte så att man sitter och  förbehållslöst hyllar produkten.

Han berättar också att Café har kontaktat Sigge Eklund för att få handledning i hur man arbetar med podd-sändningar.

–  Förr i tiden var det ju bara papperstidningen det handlade om. Det  finns ju inte tid för allt. Du vet ju vilka tidningar vi är och Aller är  kanske inte det mest moderna förlaget, säger Daniel Lindström.

Han  är också tydlig med att man inte har fått något betalt för att delta i  H&M-podden. Att man inte har fått något manus eller direktiv om vad  som tas upp samt att programmet är nästintill oredigerat.

Då Resumé talar med Pamela Bellafesta, som är stylist och moderedaktör för Sofis Mode blir svaret:

– Jag har gått på mammaledighet och jag väntar barn när som helst. Så jag kan inte uttala mig.

Men ska du föda denna minut? Du var ju alldeles nyss med i en podcast för H&M?
– Jag väntar som sagt barn och tänker inte uttala mig säger hon.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

CaféAllerH&MSofis Mode

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.