Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Vi tror inte att vi tappar några abonnenter”

Publicerad: 2 januari 2012, 11:19

Karin Zingmark, presschef Viasat.

Foto: Pressbild.

Viasats presschef Karin Zingmark räknar inte med att tappa några intäkter i och med att man lägger ned TV1000 och ratar porren.


Ämnen i artikeln:

Karin ZingmarkMTGViasatTV1000

För drygt ett år sedan kunde Resumé avslöja att en utredning i TV4-huset visade att porren i Canal Plus är värd en kvarts miljard kronor per år.

Beräkningen byggde på att man skulle tappa 100.000 kunder som betalar 250 kronor per månad.

Hos Viasat räknar man inte med att tappa några kunder i och med att TV1000 läggs ned och ersätts med Viasat Film:

– Man måste komma ihåg att det inte är så att erotik har plockats bort från vårt utbud, säger Karin Zingmark, presschef på Viasat sedan sex år tillbaka.

Porren blir tillgänglig framöver via kanaler som TVX, Playboy och Spice men den ska alltså inte finnas tillgänglig via Viasat Film:

– Vi vill skapa en liknande framgång som med Viasat Sport och därför tycker vi att det är otidsenligt att ha porr under varumärket film. Det passar helt enkelt inte in i det varumärke som vi vill bygga, säger Karin Zingmark.

Hon pekar också på att kunderna kan välja att spärra porren helt och hållet.

Karin Zingmark vill inte gå in på hur många kunder som TV1000 egentligen hade med tanke på att MTG är ett börsnoterat bolag:

– Man måste komma ihåg att antalet porrfilmer som gick på TV1000 utgjorde en försvinnande andel av det totala utbudet, säger hon.

Hon tycker att det är direkt felaktigt att jämföra TV4:s undersökning om porrintäkterna med Viasats situation:

– Canal Plus är en renodlad tv-kanal, medan vi är en tv-operatör. Så det blir som att jämföra äpplen och päron, säger Karin Zingmark.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.