Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Vi vill lära folk att uppa”

Publicerad: 13 mars 2012, 14:53

Tempels fd partner, Johan Larsson, har dragit igång ett nytt mobilt koncept för att kunna skicka små uppskattningar till varandra i vardagen – Upup. Bolaget samarbetar med TV4-gruppen/Mobilab samt Kuponginlösen: – Vi vill skapa ett helt nytt begrepp – att uppa, säger Johan Larsson.


Ämnen i artikeln:

TempelNarrowMobilab

Upup är ett bolag som startade för drygt ett år sedan. Affärsidén går  ut på att folk ska kunna skicka små uppskattningar till varandra med  hjälp av mobilen alternativt gå in på bolagets webbplats www.upup.se

–  Det finns massa upplevelseföretag som erbjuder alltifrån att köra  Ferrari för en dag till att flyga, men upplevelserna är ganska dyra och  förknippas ofta med födelsedagar. Men det finns inget företag som tittar  på det lilla i vardagen och som gör att vi kan skicka upplevelser till  varandra varje dag, säger Johan Larsson.

Ett exempel är att någon som känner att de har gjort något dumt kan skicka en pucko till vederbörande och be om ursäkt.

Sedan  kan denna gå och hämta ut puckon via något av Kuponginlösens samtliga  samarbetspartners. Det vill säga så gott i så gott som hela  dagligvaruhandeln:

– Tillgängligheten är viktig. Så om du uppar en  kaffe ska det naturligtvis vara lätt att hämta ut den för mottagaren,  säger Johan Larsson.

Han har startat Uppskattade Upplevelser i Sverige AB ihop med Peter Axelsson och Fredrik Ahnmark:
–  Fredrik har jobbat med mervärdesprodukter för handeln. Typ köp en kyl  & frys så får du en resa. Så det var på den vägen vi började fundera  över om vi inte kunde göra något liknande i vardagen i stället, säger  Johan Larsson.

Affärsmodellen bygger på att Upup tar en liten  mellanskillnad utifrån vad originalprodukten kostar för att kompensera  fasta kostnader som löner och dylikt:
– Vår affärsmodell bygger på  att vi får många singeltransaktioner. Så det blir många bäckar små så  att säga, säger Johan Larsson.

Upup har även knutit till sig  hotellkedjor och liknande och för förhandlingar med en rad företag, där  tanken är att  företag och andra organisationer ska kunna använda  tjänsten för att exempelvis skicka gåvor till medarbetarna eller kunder:
– Man kan exempelvis jobba med kundlojalitet och vi har flera företag som är så gott klara att testa detta, säger Johan Larsson.

Han vill i nuläget inte gå in på vilka dessa företag är.

Själva mobiltjänsten för upup är inte klar ännu, utan blir det om cirka en månad.

Vad har du nytta av dina erfarenheter från Tempel-tiden i det här projektet?
–  Det här är en kul utmaning som handlar om att skapa något från ax till  limpa. Så mycket av arbetet går ut på att paketera, marknadsföra och  skapa varumärke, vilket jag har tidigare erfarenhet kring, säger Johan  Larsson.

Anlitar ni själva byråer?
– Nej, inte annat än att jag också är involverad i Narrow och byrån hjälper till en del, säger Johan Larsson.

Hur många användare har ni?
–  Vi har inte marknadsfört oss ännu, utan vi vill sprida det underifrån  så att folk lär sig att gilla att uppa, säger Johan Larsson.

Så fungerar Upup:
Den  som vill skicka en gåva väljer en produkt, anger mobilnummer och  adderar en personlig hälsning. Personen får sin uppning direkt i mobilen  och kan visa upp denna i butiken för att hämta ut varan. I dagsläget  finns 20-talet produkter att välja mellan.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

TempelNarrowMobilab

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.