Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Viasat öppnar plånboken för Barncancerfonden

Publicerad: 26 juni 2012, 07:02

Viasats vd Jonas Karlén.

Foto: Pressbild.

MTG-ägda Viasat erbjuder ett utbud av tv-kanaler för barn till barncancercentrum i hela Sverige sedan ett år tillbaka. Viasat fördjupar nu samarbetet med Barncancerfonden och skänker 10 kronor per ny kund.


Ämnen i artikeln:

BarncancerfondenViasat

– Barn som är sjuka orkar sällan leka och då blir TV-kanaler viktigare, säger Viasats vd Jonas Karlén i en kommentar.

Han  berättar att Viasat ihop med Hoist och Disney installerat tv-utbud till  barncancercentrum i Umeå, Linköping och Uppsala, men nu tar Viasat  ytterligare ett steg och skänker 10 kronor per ny kund.

– För att  undvika att barn överhuvudtaget ska bli sjuka i cancer krävs mer  resurser till forskning, och vi är glada över det bidrag vi kan ge,  säger Jonas Karlén i en kommentar

Viasats engagemang kring barncancer inleddes då hjärntumördrabbade 14-årige Oliver tog kontakt med bolaget i juni förra året.

Oliver undrade om Viasat kunde ordna barnkanaler till barncanceravdelningen på  Umeå Universitetssjukhus – där fanns enbart marksända fria kanaler.

–  Det har varit en stor glädje för de barnen som kunnat få lite nya  barnkanaler när de vistas på sjukhuset. Att Viasat nu väljer att stödja  oss ytterligare genom att skänka 10 kr för varje nytt abonnemang känns  väldigt bra, säger Per Leander, verksamhetschef på Barncancerfonden i en  kommentar.

Då Barncancerfonden bilades 1982 dog de flesta barn som  insjuknade i barncancer, men idag överlever 3 av 4.

Gåvor från  privatpersoner och företaget finansierar cirka 90 procent av all  barncancerforskning i Sverige.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

BarncancerfondenViasat

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.