Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Viktigt att vara en visionär”

Publicerad: 2 mars 2012, 16:02

Maria Millqvist Englundh.

Maria Millqvist Englundh, vd för pr-byrån Spoilconcept, är en av jurymedlemmarna i Peter Settmans nya tv-serie Idéfabriken som har premiär på måndag kväll. För Resume.se berättar hon om entreprenörskap, New York och tron på sig själv. – Det är viktigt att vara en visionär, säger hon.


Ämnen i artikeln:

BalubaPeter Settman

På måndag startar Utbildningsradions nya tv-serie Idéfabriken i SVT. Bakom programmet står Peter Settman och produktionsbolaget Baluba, serien kommer sändas i sex avsnitt där ungdomars entreprenörsanda utmanas. En av jurymedlemmarna i Idéfabriken är vd:n Maria Millqvist Englundh från pr-byrån Spoilconcept.

Maria Millqvist Englundh svarar att: "absolut" är hon en entreprenör, men det är någonting som vuxit fram med åren:

– Jag visste tidigt att jag ville arbeta i en kreativ miljö. Entreprenörsidan har utvecklats och vuxit fram med åren. Man lär sig mycket på vägen, i jobbet och i det vanliga livet, säger Maria Millqvist Englundh.

Idéfabriken har castat nio ungdomar med olika bakgrund i ålder 19-25 år som sedan delats in i tre företag. Deltagarna ställs sedan inför utmaningar som företaget måste ta sig igenom. Varje avsnitt behandlar ett område, exempelvis: affärsidé, budget eller fokus på kund. De tävlande får hjälp av experter inom respektive område.

Peter Settman är programledare för programmet. Enligt Maria Millqvist Englundh är Settman en sann entreprenör och dessutom "otroligt proffsig". Hur programmet slutar och vad som händer med de unga entreprenörerna vill inte Maria Millqvist Englundh avslöja, så det återstår att se.

– Ungdomarna kom dit och hade egna idéer och visioner men fick direkt tänka om och anpassa sig för komma fram till en gemensam idé för sitt företag, berättar Maria Millqvist Englundh.

– Det var spännande, men väldigt energikrävande, fortsätter hon.

Det kanske mest intressanta med Idéfabriken är att programmet kommer ingå i 9-klassares utbildning. Ungdomar i nionde klass kommer se Idéfabrikens sex avsnitt för att de ska lära sig om entreprenörskap. Någonting som verkligen är på tapeten:

–      Det har väl alltid varit viktigt i samhället i stort. Nya idéer och visioner driver oss framåt och skapar nya möjligheter. Det är viktigt att vara en visionär, säger Maria Millqvist Englundh.

–       Jag ser det inte som en trend, i de tider som vi lever i idag så är det betryggande att kunna vara sin egen chef. Att faktiskt kunna ta en idé till handling, fortsätter Maria Millqvist Englundh.

Maria Millqvist Englundh har lång erfarenhet av olika reklambyråer. Hon startade sin karriär med en praktikplats i New York, en plats som hon skulle komma att åka tillbaka till och jobba, ett projekt som har kommit att betyda mycket för henne som startade då New York var trasigt under 2001. Där var Maria medverkande i ett projekt som sträckte sig över ett antal år. Idag är Maria inte bara vd utan även strategisk projektledare på Spoilconcept.

– Men jag har fått jobba jättehårt, och man måste tro på sig själv. Tror man inte på sig själv så gör ingen annan heller det.

Erika Siljendal

Ämnen i artikeln:

BalubaPeter Settman

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.